Vantaan raitiovaunuhankkeessa käännetään pian isompi vaihde päälle.
Vantaan kaupunginvaltuusto antoi eilen hyväksyntänsä Vantaan ratikkahankkeen jatkosuunnittelulle.
Käytännössä se tarkoittaa, että hankkeessa lähtee seuraava vaihe käyntiin: Ensi vuonna suunnitelmia tarkennetaan ja aloitetaan esimerkiksi ratikkareitin kaavarungon teko, ja valtion 30 prosentin tukirahoitus pyritään varmistamaan. Jo ensi vuoden puolella Vantaan ratikka työllistää enemmän ihmisiä.
Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Tiina Hulkko kertoo MTV Uutisille, että tässä kohtaa kyse on jo hyvin sitovasta päätöksestä.
– Rakentamispäätös tehdään vuonna 2023, silloin suunnitelmat voitaisiin periaatteessa vielä hylätä, mutta kyse on jo sinänsä aika sitovasta päätöksestä. Pidän epätodennäköisenä, että sitä enää hylättäisiin.
Satojen miljoonien hanke
Koko raitiovaunuhankkeen kustannusarvio on 393 miljoonaa euroa.
Mikäli kaikki menee suunnitellusti, rakentaminen voitaisiin aloittaa aikaisintaan vuonna 2024. Ensimmäisen kerran ratikka lähtisi liikkeelle neljä vuotta myöhemmin.
Hulkon mukaan Vantaalle suunniteltu pikaraitiotietä tarvitaan, koska Vantaan väkiluvun ennakoidaan kasvavan. Tämä luo paineita liikennesuunnittelulle. Kyse on myös kaupungin imagosta, eli siitä, miten Vantaasta tehdään houkutteleva paikka asua.
– Teiden kapasiteetti ei nykyisellään riitä siihen, että kaupungin tulevaisuuden asukkaat käyttäisivät pelkkää henkilöautoa.
