Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Parempi julkinen liikenne ja kaupunki-imago? Satojen miljoonien ratikkahanke sai siunauksen jatkosuunnittelulle – tällainen on Vantaan ratikka

Raitiovaunun on suunniteltu kulkevan 47 minuutissa lentokentältä Mellunmäkeen. Keskimääräinen matkustaja kulkee arvion mukaan raitiovaunulla neljän kilometrin matkan.
Raitiovaunun on suunniteltu kulkevan 47 minuutissa lentokentältä Mellunmäkeen. Keskimääräinen matkustaja kulkee arvion mukaan raitiovaunulla neljän kilometrin matkan.MTVUutiset
Julkaistu 17.12.2019 17:25

Salla Laurila

Vantaan raitiovaunuhankkeessa käännetään pian isompi vaihde päälle.

Vantaan kaupunginvaltuusto antoi eilen hyväksyntänsä Vantaan ratikkahankkeen jatkosuunnittelulle.

Käytännössä se tarkoittaa, että hankkeessa lähtee seuraava vaihe käyntiin: Ensi vuonna suunnitelmia tarkennetaan ja aloitetaan esimerkiksi ratikkareitin kaavarungon teko, ja valtion 30 prosentin tukirahoitus pyritään varmistamaan. Jo ensi vuoden puolella Vantaan ratikka työllistää enemmän ihmisiä.

Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Tiina Hulkko kertoo MTV Uutisille, että tässä kohtaa kyse on jo hyvin sitovasta päätöksestä.

– Rakentamispäätös tehdään vuonna 2023, silloin suunnitelmat voitaisiin periaatteessa vielä hylätä, mutta kyse on jo sinänsä aika sitovasta päätöksestä. Pidän epätodennäköisenä, että sitä enää hylättäisiin.

Satojen miljoonien hanke

Koko raitiovaunuhankkeen kustannusarvio on 393 miljoonaa euroa.

Mikäli kaikki menee suunnitellusti, rakentaminen voitaisiin aloittaa aikaisintaan vuonna 2024. Ensimmäisen kerran ratikka lähtisi liikkeelle neljä vuotta myöhemmin.

Hulkon mukaan Vantaalle suunniteltu pikaraitiotietä tarvitaan, koska Vantaan väkiluvun ennakoidaan kasvavan. Tämä luo paineita liikennesuunnittelulle. Kyse on myös kaupungin imagosta, eli siitä, miten Vantaasta tehdään houkutteleva paikka asua.

– Teiden kapasiteetti ei nykyisellään riitä siihen, että kaupungin tulevaisuuden asukkaat käyttäisivät pelkkää henkilöautoa.

Nyt suunniteltu raitiovaunulinja kulkisi Helsinki-Vantaan lentokentältä Tikkurilaan, sieltä Hakunilaan ja lopuksi Mellunmäkeen saakka. Suunnitelmissa on varauduttu siihen, että tulevaisuudessa Vantaan ratikka saattaisi kytkeytyä muihin suunnitteluvaiheessa oleviin raideyhteyksiin.

Jättimäinen vaikutus

On arvioitu, että raitiovaunu tulisi tulevaisuudessa vaikuttamaan yli 87 000 vantaalaisen arkeen. Ruuhka-aikaan kyytiin pääsisi viiden minuutin välein, muina aikoina vuoroväli on 10–20 minuuttia.

– Raitiovaunun valmistuttua meillä olisi käytössä erittäin laadukas joukkoliikenneväline, jolla on helppoa kulkea. Koska raidehankkeen myötä katua avataan joka tapauksessa, samalla parannetaan pyöräily- ja kävely-yhteyksiä.

Raidelinjaa on suunniteltu pääosin niin, että se kulkisi omalla kaistallaan eikä siten olisi kovin altis autoliikenteen ruuhkien viivytyksille. Matka Mellunmäestä lentoasemalle kestäisi kaikkiaan noin 47 minuuttia.

– Tarkoitus ei ole tehdä Mellunmäki-Lentoasema-linjaa, vaan keskiverto raitiovaunun käyttäjä istuu kyydissä arviomme mukaan keskimäärin neljä kilometrin matkan.

Lisää aiheesta:

Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpiVantaasta tulee ratikkakaupunki – tämä on raiteiden reittiSuuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaSuomen pisimmän sillan rakennustyöt alkavat Helsingissä – vuosia kestävä projekti jyrää alleen suuret määrät parkkipaikkojaKolme junarataa mullistaa liikkumisen Suomessa: Ministeri painottaa, että miljardihankkeiden takana on tärkeämpi syy kuin pakkomielle tunnin junasta25 vuoden vatvominen ohi: Espooseenkin saadaan vihdoin raitiovaunu
VantaaJulkinen liikenneLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Vantaa
  • to14:36
    Liikenneonnettomuudet

    Onnettomuus Kehä III:lla Vantaalla

  • ma15:13
    Raitiovaunut

    Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpi

  • 18.10.16:47
    Liikennerikokset

    "Väsyneen oloinen kuski" tunaroi vaarallisesti Vantaalla: Kuvat poliisioperaatiosta

  • 17.10.14:00
    Poliisi

    Poliisilla hurja takaa-ajo Vantaalla: Kaahaus päättyi piikkimattoon hautausmaalle

  • 16.10.18:51
    Liikenneonnettomuudet

    Poliisiauto kaatui Kehä kolmosella Vantaalla takaa-ajotilanteessa