Onko tästä enää paluuta? Jopa jääräpäiseltä Ferrarilta on tulossa katumaastureita ja sähköautoja

Maranellossa on tyypillisesti luotettu urheiluautoihin ja korkealta kiertävien V8- ja V12-koneiden yhdistelmään. Viimeistään nyt Ferrarillakin on kuitenkin ymmärretty, että moinen resepti ei voi ikuisesti vedellä.

Lamborghini julkaisi hiljattain oman Urus-supermaasturinsa ja nyt näyttää siltä, että Ferrari ei halua jäädä ainakaan kovin pahasti takamatkalle. Sen SUV-mallista, tai itse asiassa FUVista*, on odotettu tietoja jo pitkään.

Konsernipomo Sergio Marchionne kertoi Detroitin autonäyttelyssä Auto Expressille, että FUV tulee olemaan valmis vuoden 2019 lopulla tai viimeistään seuraavan vuoden alussa. Hän myönsi jo nähneensä auton aiemmin tässä kuussa vieraillessaan Euroopassa.

Auto tulee Marchionnen mukaan näyttämään siltä kuin "Ferrarin katumaasturin kuuluukin näyttää". Se ei aio kilpailla esimerkiksi Porsche Cayennen kanssa, vaan Lamborghini Uruksen tapainen supermaasturi lienee todennäköisempi lähestymistapa.

Ferrari tulee olemaan merkittävistä luksusvalmistajista viimeinen, joka tuo oman katumaasturinsa markkinoille. 

Täyssähköautokin tulossa

Bloombergin haastattelussa Marchionne puolestaan kertoi yhtiön suhtautumisesta supersähköautoihin.

– Jos sähköiset superautot ovat se juttu, niin Ferrari tulee olemaan ensimmäinen, Marchionne kertoi ja heitti samalla pienen piikin Elon Muskin viime vuonna esittelemän Tesla Roadsterin suuntaan.

– Ihmiset ovat haltioissaan siitä, mitä Tesla teki, enkä halua vähätellä Elonia. Uskon kuitenkin, että me kaikki pystymme valmistamaan sellaisen auton, hän jatkoi.

Musk esitteli viime vuoden lopulla toisen sukupolven Roadsterin, joka tulee yhtiön mukaan yltämään nollasta sataan alle maagisena pidetyn kahden sekunnin. Auton hintaluokka tulee myös olemaan perinteisiä superautoja, kuten Ferraria ja Lamborghinia, alempana.

Vaikka Muskin suunnitelmat vain harvoin pysyvät aikataulussa, on tuotteiden suorituskyky tasan sitä, mitä luvattiin – tai jopa parempi. Ferrarilla ja kumppaneilla on siis aihetta olla jo aavistuksen verran huolissaan.

Ennen kuin Ferrari voi esitellä täysin sähköisen urheiluauton, tulee se ensin sähköistämään yhä suuremman osan mallistostaan ja esittelemään yhä enemmän hybridejä.

– Teemme sen, koska meidän täytyy. Siirtyminen sähköautoihin tulee silloin olemaan helpompaa.

Marchionne on itse suhtautunut sähköautoihin skeptisesti hyvin pitkään. Nyt ääni kellossa alkaa kuitenkin hiljalleen muuttua. Hän kertoo uskovansa, että vuonna 2025 alle puolet kaikista uusista autoista on varustettu pelkällä polttomoottorilla. Hän ennustaa myös autovalmistajien joukkokuolemaa, mikäli ne eivät ajoissa ryhdy riittäviin toimenpiteisiin. Aikaa kurssin muuttamiseksi on Marchionnen mukaan alle kymmenen vuotta.

Luonnollisesti Marchionne kuitenkin lievensi sanomaansa kertomalla, että Ferrarin kaltaiset premium-valmistajat tulevat seisomaan omilla jaloillaan myös uuden teknologian aikakaudella, mutta tavallisempien ihmiskuljettimien valmistajat tulevat kokemaan häirintää sähköautovalmistajien sekä autonomisen ajamisen teknologiaa kehittävien yhtiöiden suunnasta.

* FUV = Ferrari Utility Vehicle. Kyllä, saa hörähtää.

***

Lamborghini esitteli maailman nopeimman katumaasturin 13:17

Lue myös:

    Uusimmat