Onko tässä kaikkien aikojen kolariturvallisin auto? Loukkaantumisen todennäköisyydeksi laskettiin alle 6 prosenttia

Vuoden 2017 turvallisimmat autot Euro NCAPin törmäystestissä 1:01

Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviraston virallisissa törmäystesteissä on tehty uusi ennätys, kun virasto otti selvää Tesla Model 3:n kolariturvallisuudesta.

Tesla Model 3 tarjosi positiivisen yllätyksen USA:n liikenneturvallisuusvirasto NHTSA:n törmäystestissä. Jo aiemmin kerrottiin, että Model 3:n pidemmän toimintamatkan takavetoinen malli sai viisi tähteä viidestä, mutta nyt testistä on saatu tarkempaakin dataa.

Katso pääkuvan videolta, miten viime vuoden turvallisimmat autot selvisivät Euro NCAPin törmäystesteistä.

Model 3 saavutti historian alhaisimman tuloksen NHTSA:n suorittamissa loukkaantumisen todennäköisyyttä mittaavissa testeissä. Eli suomeksi sanottuna Model 3:n kyydissä istuvilla on kolarin sattuessa pienempi todennäköisyys loukkaantua kuin missään muussa NHTSA:n testaamassa autossa.

Sähköautoissa merkittäviä turvallisuushyötyjä

Teslat ovat menestyneet NHTSA:n testeissä aiemminkin, sillä Model S ja Model X löytyvät sijoilta 2 ja 3.

NHTSA ilmoittaa loukkaantumisen todennäköisyyden prosenttilukuna. Model 3:n kohdalla se on viraston testihistorian historian ainoana autona alle 6 prosenttia, kun taas S:llä ja X:llä todennäköisyys on hieman yli 6 prosenttia.

Teslan mukaan Model 3:n hyvästä kolariturvallisuudesta on kiittäminen auton 50/50-painojakaumaa sekä tästä johtuvaa poikkeuksellisen alhaista inertia- eli hitausmomenttia. 

Sähköautojen kolariturvallisuutta parantaa yleisestikin niiden matala painopiste, mikä pienentää todennäköisyyttä sille, että auto kääntyisi kolaritilanteessa katolleen.

Mikäli Model 3 sattuisi kippaamaan katolleen, ei asiat ole vieläkään erityisen huonosti. Sen kattorakenne on nimittäin suunniteltu kestämään auton oma paino nelinkertaisesti.

– Odotamme vastaavia tuloksia Model 3:n muillekin versioille, Tesla kertoo.

Model 3 ei ole vielä käynyt eurooppalaisen Euro NCAPin virallisessa törmäystestissä, sillä autoa ei vielä toistaiseksi tuoda Atlantin tälle puolen.

Lähde: Tesla

Lue myös:

    Uusimmat