Onko suojateillä turvallista? Moni kuljettaja sortuu tähän pahaan virheeseen

Suojaavatko suojatiet? 6:49

Helsingissä poliisi valvoo tällä viikolla suojatieturvallisuutta ja -sääntöjen noudattamista erityisesti koulujen läheisyydessä. Huomenta Suomessa keskusteltiin keskiviikkona, onko suojateillä vielä turvallista.

Helsingin poliisilaitoksen liikennepoliisin päällikkö ja ylikomisario Jarkko Lehtinen kertoo, että eilen alkaneen valvonnan tulokset ovat olleet suhteellisen hyviä. Jonkin verran poliisi on joutunut puuttumaan rikkeisiin, mutta yhtäkään onnettomuutta ei tapahtunut eilisen päivän aikana.

Lehtisen mukaan erityisesti yhdestä virheestä sakotettiin kuljettajia eilen.

– Ehdottomasti yleisin virhe on se, ettei pysähdytä suojatien eteen, kun toinen auto on viereiselle kaistalle pysähtynyt, hän kertoo.

– Se on nimenomaan se vaarallinen hetki, kun jalankulkija on lähtenyt ylittämään suojatietä, ja yksi auto pysähtyy ja päästää hänet yli, mutta toinen ei päästä.

Helsingissä eilisen aikana rikkeestä jaettiin yhteensä 12 sakkoa Koskelantiellä, kahdeksan Mannerheimintiellä ja kaksi Mäkeläntiellä.

Suojateitä syytä kunnioittaa enemmän

Lehtisen mukaan suomalaiset eivät ehkä osaa kunnioittaa suojatietä tarpeeksi.

– Tämä on lakimuutoksessakin huomioitu. Tällä hetkellä pitää antaa jalankulkijalle esteetön kulku, jos hän on suojatiellä tai astumassa siihen. Uudessa tieliikennelaissa se on niin, että riittää, että hän on aikeissa ylittää tien, Lehtinen kertoo.

– Ehkä meillä Suomessa olisi siinä vielä vähän opeteltavaa, että hiljennetään ennen suojatietä ja varmistutaan, etteivät jalankulkijat ole ylittämässä tietä ennen kuin mennään autolla yli.

"Autoilijan erityinen vastuu ymmärtää..."

Viime vuonna tapahtui noin 750 poliisin tutkimaa onnettomuutta nimenomaan suojatien yhteydessä. Tänä vuonna ainakin Helsingissä loukkaantumiseen johtaneiden suojatieliikenneonnettomuuksien määrä on kuitenkin tippunut jo lähes puolella, jos verrataan samaan ajanjaksoon viime vuonna.

Valo-ohjaamattomat risteykset ovat poliisin mukaan pahimpia onnettomuuspaikkoja.

Lehtinen muistuttaa, että neljännes onnettomuuteen joutuneista on lapsia ja 30 prosenttia vanhuksia.

– Eli ne suojatienkäyttäjät, jotka eivät osaa niin hyvin havainnoida sitä muuta autoliikennettä, ja siitä tulee autoilijan erityinen vastuu ymmärtää, että iäkkäät ja lapset eivät osaa toimia kuten voisi olettaa, Lehtinen sanoo.

Jalankulkijoita Lehtinen taas muistuttaa valojen noudattamisesta sekä oikealle ja vasemmalle katsomisesta ennen tien ylittämistä.

Myös heijastimet olisi hyvä kaivaa jo nyt esiin aamujen ja iltojen pimentyessä.

Mikä on jalankulkijan ja pyöräilijän vastuu suojateillä? Mistä pyöräilijät ovat nyt saaneet erityisesti huomautuksia? Katso vastaukset yllä olevalta videolta!

Lue myös:

    Uusimmat