Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Barack Obamalta kovaa tekstiä, joka miellyttänee Toyota-faneja

/All Over Press
Julkaistu 24.01.2021 21:19

MTV UUTISET - KAUPPALEHTI

Yhdysvaltain entinen presidentti Barack Obama kertoo kirjassaan kritisoineensa maansa autoteollisuutta.

Kun Yhdysvaltain 44. presidentti Barack Obama astui virkaansa tammikuussa 2009, syliin kaatui finanssikriisin jälkipyykki.

Vaikka akuutti talousjärjestelmän romahdus oli vaivoin estetty jo Bushin presidenttikauden viime metreillä, isot pankit olivat edelleen polviaan myöten mudassa ja tarvitsivat Obaman hallinnon kaiken luovuuden ja avokätisyyden selvitäkseen hengissä.

Tuoreella presidentillä oli samaan aikaan muitakin huolia, Barack Obama muistelee uudessa kirjassaan Luvattu maa:

- Yksi niistä oli tarve estää Yhdysvaltojen autoteollisuutta ajamasta rotkoon.

Obama antaa muistelmissaan ymmärtää, että rotkoon olisi paineltu kaasu pohjassa ilman hänen esikuntansa päättäväistä väliintuloa. Obama suomii kolmea suurta amerikkalaista autojättiä kovin sanoin ja näyttäisi pitävän niiden silloista johtajistoa jopa epäpätevämpinä kuin subprime-lainoihin kompastuneiden finanssijättien pomoja.

Huono johtaminen, huonot autot, ulkomainen kilpailu, eläkkeiden alirahastointi, huimasti nousseet terveydenhuoltokustannukset, liiallinen riippuvuus kalliista, polttoainetta ahmivista katumaastureista – Obaman lista amerikkalaisen autoteollisuuden synneistä on pitkä.

Perimmäinen syy oli presidentin mukaan mallistoissa. Kukaan ei enää halunnut ostaa amerikkalaista autoa.

- En ymmärrä, miksei Detroit osaa tehdä samperin Corollaa, Obama kertoo huokailleensa esikunnalleen.

GM ja Chrysler olivat Luvatun maan mukaan konkurssikypsiä syksyllä 2008, kolmas suuri eli Ford vähän paremmassa kunnossa, mutta sekin Obaman mielestä vain tuurilla koska Ford oli onnistunut järjestänyt lainansa uudelleen juuri ennen finanssikriisiä. Myös Ford oli kaikesta huolimatta menossa nurin, sillä se oli riippuvainen samasta autonosien alihankkijaverkostosta kuin GM ja Chrysler.

Autojättien pomoja Obama ei suuresti arvostanut.

- GM:n ja Chryslerin huippujohto sai Wall Streetin porukan näyttämään myönteisen visionääriseltä, ruoskii Obama kirjassaan.

Veronmaksajapohjaisen pelastusoperaation ehtona olivatkin massiiviset puhdistukset autofirmojen johtokunnissa.

Esimerkiksi GM:n ykkösmiehen Rick Wagonerin erästä esitystä alan pelastustoimiksi Obama kutsuu hutiloiduksi ja se oli ”täynnä höpinää”.

GM ja Chrysler elivät presidentin mukaan ”mielikuvitusmaailmassa”. Valtio tulisi apuun mutta ainoastaan sillä ehdolla, että presidentin ilmiselvästi inhoama Wagoner ja muut johtokunta saisi kenkää.

Pöydällä oli yli miljoonan ihmisen työpaikat. Panos oli liian kova, jotta Washington olisi voinut irrottaa letkut ja päästää saattohoitopotilaan asemaan joutuneen amerikkalaisen autoteollisuuden kuolemaan.

GM:n johto vaihdettiin, Chrysler pelastui Fiatin avulla. Tarvittiin vielä kekseliäs suunnitelma strukturoiduista konkursseista ja uudelleenorganisoinneista ennen kuin Detroitin jätit pääsivät valmistamaan presidentin himoamaa ”samperin Corollaa”.

Barack Obama: Luvattu maa (A Promised Land). Suom. Seppo Raudaskoski, Kyösti Karvonen ja Ilkka Rekiaro. Otava. 879 sivua.

Lisää aiheesta:

Valta on vaihtunut 90 vuoden jälkeen: Yhdysvalloissa on uusi kuningasauto, eikä se edes tule AmerikastaOsalle autovalmistajista pandemia on ollut kuin lottovoitto: "Kyse ei ole lama-aikojen käyttäytymisestä, pikemminkin sodan jälkeisestä nousukaudesta"Helena Petäistön kolumni: Barack Obama nousi hylkiöstä suursuosikiksi, joka puhui taitavammin kuin teki – jääkö Biden taas hänen varjoonsa?Vaihtuvatko 007:n ravistetut martinit Jägermeistereihin? Peribrittiläiset urheiluautot pumpataan täyteen saksalaista tekniikkaaMuistatko vielä nämä 10 automaailmaa ravisuttanutta skandaalia?Kommentti: Donald Höpönassu ja melkein epäreilut Bemarit
AutotBarack ObamaToyotaFordFiatGeneral MotorsChrysler
Ulkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • Eilen09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa