Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nyt Teknavin ajossa: Uusi Octavia RS edeltäjäänsä 11 sekuntia nopeampi Nürburgringillä

Julkaistu 03.09.2015 14:20
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Uudessa Skoda Octavia RS:ssä on 10 hevosvoimaa enemmän tehoa kuin sen edeltäjässä. Se ei ole kuitenkaan tämän auton juttu ja nopeuden syy.

Uusi RS on saanut etuakselille sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon. Sen vaikutukset huomaa ensikoeajolla Slovakiaringillä heti. Auton etupää ohjautuu vauhdikkaassa ajossa nöyremmin Slovakiaringin mutkiin, ja auto on myös selvästi vakaampi ja rauhallisempi isoa kovaa ajettaessa. Nelivetoa ei lukko RS:stä tee, mutta monia etuvedon haittoja on pystytty lieventämään.

Auton kehityksessä on ollut mukana myös saksalainen moottoriurheilulegenda Hans-Joachim Stuck, jolla on vyöllään niin F1-kokemusta kuin kaksi Le Mansin 24 tunnin ajojen voittoa ja DTM-mestaruus.

Stuck tuntee myös Nürburgringin legendaarisen Nordschleifen kuin omat taskunsa, ja siellä RS:lle on kellotettu edeltävää versiota noin 11 sekuntia nopeampi aika.

– On hämmentävää, miten tehokkaasti uusi lukko vähentää auton taipumista puskea. Kaasun kanssa voi olla hyvinkin aggressiivinen. Se lisää autolla ajamisen hauskuutta merkittävästi, Stuck kommentoi Teknaville.

Kokenut kuski haluaa tietysti kuskea kaikki mahdolliset apujärjestelmät pois käytöstä, vai…
– Teknologia on nykyisin niin fiksua ja toimii niin luotettavasti sekä nopeasti, että järjestelmien avulla on mahdollista ajaa todella nopeasti. Asun Tirolissa vuorilla, ja aina ensilumen tultua ajan yhtä pikkutietä ylöspäin ilman elektronisia apujärjestelmiä. Alas tullessa kytken sen sijaan kaikki järjestelmät taas päälle.”

Tekniikka ei siis ole edes ammattikuskin pahin vihollinen?
– Järjestelmien toimintaan pitää vain vähän tuttua, ja samalla pitää muistaa se, etteivät nekään pysty kumoamaan fysiikan lakeja. Minulla oli aikoinaan Kupla-Volkkari, ja sen ratissa tunsi heti, milloin ajaminen lähestyi riskirajoja. Nykyisin nuo rajat tulevat vastaan eri tavalla.

Nordschleifen tapaisella nopealla ja haastavalla radalla lukko on tietysti omimmillaan.
– Nordschleifella on niin paljon mutkia, joista kiihdyttäminen ulos mahdollisimman nopeasti tekee kierrosaikaan jo paljon – varsinkin tiukemmissa ja hitaammissa mutkissa. Lukon avulla auto on kuitenkin myös selvästi vakaampi nopeammissa mutkissa. Se kasvattaa luottoa autoon nopeilla osuuksilla. Tämän tuntee selvästi esimerkiksi sellaisissa paikoissa kuin Flugplatz, Schwedenkreuz ja Fuchsröhre. Auto toimii upeasti myös Pflanzgartenissa, ajaminen on lähes rentoa.

Tämä on muutaman nopean ratakierroksen jälkeen Slovakiaringillä helppo uskoa.

Lisää aiheesta:

Ensituntuma: Hyundai lähtee tosissaan mukaan GTI-kisaanAjossa avonainen unelma 500 valitulleBMW:n uusin M-ohjus häkellyttää äärirajoillaKoeajo: Ford Focus RS – osa 3, nyt kaikki voivat leikkiä Ken BlockiaKoeajo: Porsche 911 Turbo S – lisää painetta pyttyynKoeajo: Porsche 911 Carrera S – uudet tuulet puhaltavat
SkodaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Skoda
  • 20.10.18:12
    Raitiovaunut

    Pääkaupunkiseudun raitiovaunuhankinta viedään markkinaoikeuteen

  • 19.3.10:55
    MM-ralli

    Rallin MM-sarjasta kajahti jättitieto – Toyotan päätös "isompi onnenpotku kuin tajuttiinkaan"

  • 20.12.202421:01
    Volkswagen

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 05.07.202416:50
    MM-ralli

    Jyväskylän MM-ralliin lisää mielenkiintoa – vasta 17-vuotias suomalaislupaus mukana, kohtaa Jari-Matti Latvalan

  • 31.08.202210:26
    Autot

    Skodalle uusi logo – tämä oli 165 vaihtoehdosta se paras