Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Lando Norris täräytti mielipiteensä ensi kauden autoista – "Hölynpölyä"

Lando Norris haluaa keskittyä ajamiseen, ei DRS-hölynpölyn hallintaan.
Lando Norris haluaa keskittyä ajamiseen, ei DRS-hölynpölyn hallintaan.
Julkaistu 12.08.2025 10:14(Päivitetty 12.08.2025 10:16)
Toimittajan kuva

Joni Vainio

joni.vainio@mtv.fi

McLarenin Lando Norris varoittaa, että F1:n on vältettävä teennäisiä tai käsikirjoitettuja kilpailuja vuoden 2026 säännöissä.

Norris testasi hiljattain uutta aktiivista aerodynamiikkakonseptia simulaattorissa. Brittikuski korosti arvostavansa suoraviivaista, kuljettajakeskeistä kilpa-ajoa ja suhtautuvansa varauksella uuden aerodynamiikkapaketin monimutkaisuuteen.

Vuodesta 2026 alkaen nykyinen DRS-järjestelmä korvataan aktiivisella aerodynaamisella paketilla, jossa on liikkuvat etu- ja takasiivet. 

Kuljettajat voivat vaihtaa kahden tilan välillä: suuren downforcen "Z-tila" mutkiin ja pienen ilmanvastuksen "X-tila" suorille, joka tarjoaa lisänopeutta vähentämällä aerodynaamista vastusta.

Toisin kuin nykyinen DRS, uutta järjestelmää voidaan käyttää millä tahansa suoralla, joka on pidempi kuin noin kolme sekuntia. 

Tämä lisää taktista joustavuutta, mutta myös monimutkaistaa kilpailustrategiaa.

– Se on erilaista. Se on hyvää ja erilaista eri tavoin, Norris kertoi muun muassa Motorsport Weekille.

– Mielestäni Formula 1, joka on moottoriurheilun, nopeuden ja kaiken huipulla, ei ole juuri parempaa kuin mitä olemme nähneet tänä vuonna ja viime vuosina.

Norris sanoo, että ensi vuonna erot ovat suurempia.

– Se ei tarkoita, että kilpa-ajoista tulisi huonompia. Mielestäni on monia asioita, jotka tekevät kilpa-ajosta parempaa.

– En vain halua mennä liian keinotekoiseksi – en halua asioiden olevan liian feikkimäisiä, liian käsikirjoitettuja – en usko, että se on oikein. Se ei ole moottoriurheilua, enkä pidä siitä.

Norris myönsi vuoden 2026 sääntöjen mukanaan tuomat haasteet ja kompromissit ja huomautti, että autot ovat tietyillä alueilla hitaampia ja vähemmän näyttäviä.

– Uudet autot eivät tule näyttämään yhtä nopeilta, koska suorien lopussa menetät vauhtia ja hidastat.

”Kuljettajina haluamme autoja, joita voimme vain ajaa.”

Norris tiivisti tunteensa kehittyvästä teknologiasta ja uusista säännöistä vetoamalla kilpa-ajon yksinkertaisuuteen ja autenttisuuteen.

– Rehellisesti sanottuna en halua tätä kaikkea DRS-hölynpölyä – haluan vain ajaa autoa, hän sanoi. 

– Haluan vain vaihtaa isommalle, pienemmälle ja siinä kaikki. Siitä minä nautin. Voit puskea auton äärirajoille ja olla äärirajoilla.

Lisää aiheesta:

Kello käy Mercedekselle – asiantuntijalta tyly arvio: "Sitten peli on ohi"F1-kuskilta paljastuksia ensi kauden autoista – äärimmäiset nopeudet saavat epäilemään toivottua muutosta: "On vaikea kuvitella"Fernando Alonso on pannut Renault'n koville vaatimuksillaan – tehtaanjohtaja kertoo puhuttelevasta keskustelusta tuulitunnelissa: "Tämä on hänen motivaationsa taso"F1-pomon arvio: kirottu ja kiitelty järjestelmä näkyy ja tuntuu vielä 2022, vaikka säännöt muuttuvatF1-autot muuttuvat radikaalisti: Vauhti hidastuu – rumuudet yritetään estääFormula 1 -sääntöuudistus jakaa tallipomoja
F1Lando NorrisMcLarenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 08:07
    Christian Horner

    Toto Wolffilta kovaa tekstiä potkut saaneesta Christian Hornerista – hillitön elokuvavertaus

  • Eilen14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • Eilen00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä

  • 19.10.13:25
    McLaren

    McLarenit rysäyttivät taas yhteen – tallipomo haukkui "amatöörimäisen" veteraanin

  • 19.10.09:57
    Max Verstappen

    Max Verstappen jyrää USA:ssa