Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nyt on isossa V8:ssa voimaa: "Taloudellinen dieselmoottori on vielä kauan paras vaihtoehto"

4:25Scanian kuorma-autot muodostivat toimivan kellonScania loi vuonna 2016 hämmentävän kuorma-autokellon.
Julkaistu 26.10.2020 12:08

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Scanian kehittämä uusi voimalinja tekee kuorma-autoista aiempaa ekologisempia.

Ladattavat hybridit ja täyssähköautot yleistyvät henkilöautopuolella, mutta raskaassa liikenteessä sähkö ei ole ainakaan vielä kaiken kattava ratkaisu päästöjen vähentämiseen.

– Dieselmoottori, joka on taloudellinen ja käyttää uusiutuvaa polttoainetta, tulee olemaan vielä kauan paras vaihtoehto raskaisiin kuljetuksiin, vakuuttaa Scania Suomen myyntijohtaja Frej Svartsjö.

Scania jatkaakin dieselmoottorin kehittämistä. Volkswagen-konsernin omistama ruotsalainen kuorma-automerkki on Suomen myydyin reilun neljänneksen markkinaosuudella.

LUE MYÖS: Scania vitsailee Teslan kuorma-autosta: ”Superhyvä kuskaamaan sipsipusseja”

Toki Scaniallakin on mallistossaan lähinnä kaupunkiliikenteeseen tarkoitettuja töpselihybridejä ja täyssähkökuorma-autoja, ja ne säilyvät pitkän aikavälin kehitystyön kärjessä. Vetykuormuriakin kehitetään, mutta nyt on puhe polttomoottorista:

Scania on uudistanut dieselillä käyvän V8-moottoriperheen.

– Suomi on pitkien välimatkojen maa, ja meillä on Euroopan kovimmat kokonaispainot, muistutti Svartsjö Hämeenlinnassa pidetyssä julkistustilaisuudessa.

Uusilla moottoreilla pienemmät päästöt

Tieliikenteen osuus Suomen kasvihuonepäästöistä on noin viidennes. Tuosta viidenneksestä noin 30 prosenttia on peräisin kuorma-autoista, selviää Traficomin tilastoista.

Scania lupaa, että sen uudet V8-moottorit uusine voimalinjoineen säästävät polttoainetta parhaimmillaan kuusi prosenttia edelliseen moottorisukupolveen verrattuna.

– Euroopassa tyypillinen kaukokuljetusajoneuvo kulkee noin 150 000 kilometriä vuodessa. Raskaissa ja pitkissä yhdistelmissä uudella V8-moottorillamme auton vuotuinen säästö voi olla 3 000–4 000 litraa, kertoo Scanian tuotepäällikkö Mika Jukkara.

Päivitetyn moottorin osuus pihistetystä kuudesta prosentista on kaksi prosenttia. Yksi prosentti tulee uudesta vaihteistosta ja kolme prosenttia siitä, että vaihteiston uudet välitykset hyödynnetään aiempaa nopeammalla perävälityksellä.

LUE MYÖS: Volvo paljasti sähköisen kuorma-autonsa – tässä on 16-tonninen FL Electric

Moottoripuolella säästöä syntyy muun muassa sisäisiä kitkoja pienentämällä. Voimalinja kaikkineen on myös aiempaa kevyempi.

Uudessa V8-moottoriperheessä on neljä eri tehoista moottoria: hevosvoimia niissä on 530, 590, 660 tai 770. Ensimmäisessä vääntöä on 2800 newtonmetriä, jälkimmäisessä peräti 3 700 newtonmetriä. Scanian mukaan se on todennäköisesti tällä hetkellä maailman vahvin sarjavalmisteinen kuorma-auton moottori.

Jukkaran mukaan monsterimoottoria ei kannata valita kaikkiin ajotehtäviin, mutta 76 tonnin maantieyhdistelmien veturiksi kelpaavien autojen kysyntä on kuitenkin kasvussa. Yhdistelmämassan nostaminen kun on nopein tapa parantaa kuljetusten tehokkuutta.

– Hiilidioksidipäästöt tonnia kohti pienenevät, ja lisäksi Scania V8 toimii uusiutuvilla polttoaineilla.

”Dieselmoottori ei ole pahis”

Kaikki uudet V8-moottorit pystyvät käyttämään uusiutuvaa HVO-dieseliä, jonka kauppanimi Nesteellä on MY. HVO on lyhenne sanoista Hydrotreated Vegetable Oil, vetykäsitelty kasviöljy. Tosin MY:tä voidaan valmistaa myös eläinrasvasta.

590-hevosvoimaiselle V8:lle kelpaa myös 1. sukupolven biodiesel, vaikkakin Suomessa sen käyttö on raskaassa liikenteessä hyvin vähäistä ja keskittyy kesäaikaan.

– Dieselmoottoria haukutaan pahikseksi, mutta eihän itse moottori ole pahis, vaan se, mitä polttoainetta siinä käytetään, sanoo Jukkara.

Nesteen mukaan MY-dieselin käytöllä on mahdollista vähentää CO2-päästöjä jopa 90 prosenttia perinteiseen dieseliin verrattuna. Jukkara jakaa näkemyksen:

– Tätä polttoainetta käyttämällä päästään hyvin alhaisiin päästöihin.

Myös muut kuoma-autovalmistajat pienentävät nykyisen kalustonsa päästöjä ja sähköistävät etenkin jakeluliikenteeseen tarkoitettua kalustoaan.

Suomen-markkinoiden kakkonen Volvo kertoi syyskuussa leikanneensa uuden mallisukupolven polttoaineenkulutusta jopa kymmenen prosenttia. Mercedes-Benz puolestaan kertoi syksyllä aloittavansa sähkökäyttöisen eActros-kuorma-auton sarjavalmistuksen.

LUE MYÖS: Mersu-pomo: Kuluttajat suhtautuvat dieselautoihin poliitikkoja hyväksyvämmin – olemmeko haukkuneet väärää puuta?

Lisää aiheesta:

Kun Ferrariin isketään V6 ja sähkömoottori, tapahtuu jopa Suomi-hinnalle kummia: "Selkeästi ennätysmyynnin tekevä malli"Eemelin kymmenes tuleminen: Maailman myydyin Mersu uudistui – tarjolla peräti 7 ladattavaa versiotaFordin hybridissä bensakone syöttää virtaa sähkömoottorille ja akulle – uutuus Suomeen keväälläPäästörajat tiukkenevat, onko dieseleillä tulevaisuutta?Koeajo: Hyundain historiallinen uutuus haastaa tosissaan Toyota PriuksenKoeajo: BMW:n 252-heppainen ladattava hybridi sähköistää työsuhdeautoilijat
AutotKuorma-autotScaniaKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • ti12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • ti11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

  • ti11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 19.10.11:44
    Renkaanvaihto

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?