Sammon ja UPM:n hallitusten puheenjohtaja, talousvaikuttaja Björn Wahlroos käy läpi Suomen vaurastumisen mahdollisuuksia uudessa kirjassaan Kuinkas tässä näin kävi? Miksi maallamme ei ole malttia vaurastua.
Merkittävään rooliin Wahlroos nostaa matkapuhelinyhtiö Nokian. Hänen mukaansa mikään yksittäinen yhtiö ei ole koskaan vastannut yhtä suuresta osasta Suomen kansantuotetta kuin Nokia vuosina 1995–2005.
Lue myös: Kaikki voisi olla toisin: Nämä kaksi vaurastumisen hetkeä Suomi mokasi – Björn Wahlroos: "Meillä oli fantastinen sampo, joka vain tuotti ja tuotti"
Saavuttaessaan huippunsa vuonna 2000 Nokian markkina-arvo oli yli 220 miljardia euroa. Wahlroosin mukaan Nokian nousu muutti maata lähes yhtä paljon kuin kaupungistuminen 1950-luvulla.
Nokian lähes uskomaton menestys ei ollut pelkkää sattumaa. Wahlroosin mukaan siihen oli neljä keskeistä syytä.
1. Kriisillä onnekas ajankohta
Nokian vuosien 1988–1992 kriisi sattui tavallaan hyvään aikaan.
– Samalla kun maailmalla luotiin uutta digitaalista GSM-standardia, Nokia kävi läpi matokuurin. Se toi markkinoille uuden NMT-puhelinperheen, jossa oli ensimmäinen varsinainen taskupuhelin. Samalla se laajensi myyntiorganisaatiotaan ja teki siinä yhteydessä jopa pari pientä yritysostoa, Wahlroos kirjoittaa.