Eksoottisten hedelmien suosio on lisääntynyt Suomessa viime vuosina selvästi. Suomalaiset ovat ottaneet omakseen muun muassa mangon.
Appelsiinilla, banaanilla ja päärynällä riittää hedelmäosastolla haastajia. Vaikka monet etelän hedelmät ovat vielä harvojen herkkuja, eksoottisten marjojen ja hedelmien myynti ja tunnettuus ovat selvässä kasvussa.
S-ryhmän valikoimajohtaja Ilkka Alarotu kertoo, että esimerkiksi mango on suomalaisille jo lähes arkiherkkua.
– Meillä mangoja myydään jo reilusti yli miljoona kiloa vuodessa. Kysyntää kasvattaa se, että siitä on puhuttu paljon ja sitä pystyy käyttämään monipuolisesti.
Granaattiomenan suosio kasvaa
Hedelmä- ja vihannesosaston osastovastaava Taru Vitikka K-citymarketista Rovaniemeltä kertoo, että erityisesti syöntikypsien mangojen myynti on lisääntynyt Rovaniemelläkin huomattavasti. Kaupaksi käyvät hyvin myös syöntikypsät avokadot.
Espoolaisen City-market Leppävaaran hedelmä- ja vihannesosaston myyjä Eero Myllynen on huomannut, että suomalaisille maistuvat eksoottisista hedelmistä myös persimon, kiivi ja granaattiomena.
– Granaattiomenan suosio on nousussa koko ajan. Vielä viisi vuotta sitten se ei sanonut oikein kenellekään mitään. Nyt sitä myydään jo suuria määriä. Kiivi on puolestaan kokenut viime vuosina uuden tulemisen; sen suosio on jälleen kovassa nousussa.
Parsa koteihin ravintoloiden kautta
Vihannespuolella parsa on valloittanut suomalaisten lautaset.
– Parsakausi alkaa olla kaupallisesti merkittävä sesonki. Se on varmasti alkanut ravintoloiden parsaviikoista ja siirtynyt pikkuhiljaa kotikeittiöihin, Alarotu arvelee.
Euroopassa parsakausi on nyt parhaimmillaan.
– Parsaa saadaan aika vähän kotimaasta. Espanjassa sesonki on nyt parhaimmillaan. Lisäksi tuotteet ovat erinomaisen hyviä. Luulen, että moni perhe laittaa jo tänä keväänä parsaa juhlaruuaksi.