Lauantaina alkaneen sähköratavaurion korjaaminen kesti pitkälle sunnuntaihin saakka.
Väyläviraston mukaan sähköradan vanha kannatinlanka katkesi, ja tästä johtuen vetureihin sähköä syöttävä ajolanka tippui alla kulkeneen veturin katolle.
Vaurio tapahtui myös kohdassa, jossa rikkoutuivat molempien raiteiden ajolangat, minkä takia vauriopaikan ohittaminen toiselta raiteelta ei ollut mahdollista.
Vaurio tapahtui lauantaina Palopuron itäisellä raiteella ja aiheutti ratakatkon Järvenpää–Hyvinkää-välillä. Se vaikutti laajasti viikonlopun junaliikenteeseen.
Korjaus kesti useiden syiden takia pitkälle sunnuntaihin asti, kertoo Väylävirasto.
Häiriö aiheutti vielä sunnuntainakin myöhästymisiä ja kaluston vaihtoja kaukoliikenteessä. Tänään maanantaina junat ovat kulkeneet aikatauluissaan.
Aluksi häiriön arvioitiin kestävän sunnuntaihin aamuneljään saakka, mutta korjaus osoittautui arvioitua hankalammaksi.
Lue myös: Junaliikenne palautunut normaaliksi pääradalla
Näistä syistä korjaus kesti
Väyläviraston tuoreen tiedotteen mukaan kunnossapitotoimet käynnistettiin heti, kun tieto vauriosta saatiin.
Alkuperäistä arviota korjausten valmistumisesta muuttivat jo korjatun ajolangan vaurioituminen toisesta kohdasta.
Myös ukkonen keskeytti korjaustyöt noin tunnin ajaksi.
Liikenteen ohjaaminen muiden rataosien kautta ei ollut mahdollista, sillä samaan aikaan oli jo aiemmin sovittuja isoja ratatöitä Riihimäki–Lahti-välillä ja Lahti–Kouvola-välillä.
– Kokonaisuudessa oli siis monia haasteita, ja pahoittelemme junamatkustajille aiheutunutta haittaa. Kuten muissakin merkittävissä häiriötilanteissa, myös tämän osalta tilanne käydään läpi vielä Väyläviraston, Fintrafficin ja operaattoreiden kesken, sanoo Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttila.