Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin suomalaiset puolueet mainostavat Facebookissa – lihavimmat mainostilit SDP:llä ja kokoomuksella

2:43Näin suomalaiset puolueet mainostavat Facebookissa – lihavimmat mainostilit SDP:llä ja kokoomuksellaNäin suomalaiset puolueet mainostavat Facebookissa, katso koko keskustelu.
Julkaistu 13.01.2022 07:30
Toimittajan kuva
Salla Hekkala

salla.hekkala@mtv.fi

Erityisesti Facebook on saanut viime vuosina kritiikkiä mainonnan liian tarkasta kohdentamisesta. Kohdentaminen mahdollistaa jopa vastakkaisten viestien lähettämisen eri kohderyhmille.

Suomalaiset puolueet käyttävät kymmeniä tuhansia euroja Metan eli entisen Facebookin sosiaalisissa medioissa mainostamiseen aluevaalien alla. Eniten puolueiden virallisilla valtakunnallisilla tileillä rahaa olivat käyttäneet SDP ja kokoomus. SDP oli käyttänyt aikavälillä 15.4.2019–9.1.2022 106 062 euroa ja kokoomus 103 492 euroa.

Viime vuosina on käyty laajaa keskustelua sosiaalisessa mediassa kohdennetun verkkomainonnan riskeistä. Erityisesti Facebook joutui tulilinjalle Yhdysvaltain vuoden 2016 vaalien jälkeen. Tästä muistona poliittinen mainonta Facebookissa ja Instagramissa on yhä hyvin rajattua osassa Yhdysvaltain osavaltioita.

Suomessa sosiaalisen median poliittista mainontaa on kritisoinut erityisesti F-Securen Mikko Hyppönen. Hyppönen kirjoittaa muun muassa Internet-kirjassaan, että vaalimainonta sosiaalisessa mediassa tulisi kieltää. Ongelma on mainonnan liian hyvä kohdentaminen.

Esimerkiksi Metan mainonnan kohdentamistyökalut mahdollistavat käytännössä sen, että puolue voisi halutessaan lähettää eri asioista kiinnostuneille äänestäjille aivan vastakkaisia viestejä. Suomalaisten puolueiden virallisilla tileillä tällaista ei kuitenkaan tällä hetkellä tapahdu.

Perheisiin keskittyvät mainokset näkyvät perheasioista kiinnostuneille

Puolueet perustelevat mainosten kohdistamista erityisesti aluevaalien alueellisuudella. Esimerkiksi erilaisia vaalitilaisuuksia halutaan mainostaa niille ihmisille, keiden hyvinvointialueen asioista tilaisuudessa puhutaan.

Esimerkiksi suurimmat mainostajat SDP ja kokoomus kertovat kuitenkin kohdentavansa mainontaa aluevaalien alla myös ihmisten kiinnostuksenkohteiden mukaan.

– Olemme joitain viestejä suunnanneet eri kohderyhmille kuten perheiden asioista kiinnostuneille tai terveysasioista kiinnostuneille, SDP:n viestintäpäällikkö Miia Järvi kertoo.

Kokoomuksen somestrategin Lauri Skönin mukaan he kohdistavat mainontaa erityisesti poliittisista asioista kiinnostuneille. Skönin mukaan he käyttävät mainonnan kohdentamisessa enemmän hyödyksi eri-ikäisten suosimia kanavia.

– Se on sitä sisällön pohtimista kuhunkin kanavaan. Esimerkiksi TikTokissa toimii todella erilainen sisältö kuin vaikkapa Facebookissa, Skön selittää.

Puolueilla ei ole vielä tarkkaa tietoa siitä, millaista sosiaalisen median mainontaa he tekevät tulevaisuudessa. Skönin mukaan siihen vaikuttaa myös se, kiristääkö Meta tulevaisuudessa poliittisen mainonnan sääntöjä alustoillaan.

Välineitä vaalimainosten vertailuun on

Meta tarjoaa erilaisia työkaluja puolueiden ja muiden toimijoiden mainonnan perkaamiseen. Nämä mahdollistavat myös mainosten vertailun ja sen varmistamisen, etteivät puolueet viesti eri kohderyhmille aivan eri tavoilla. Facebookin mainoskirjastosta voi puolueen sivun etsimällä tarkistaa minkälaisia mainoksia puolue on ostanut ja ketä sen mainokset ovat saavuttaneet. Mainoskirjasto ei kuitenkaan kerro, mikä mainoksen kohderyhmä on.

Tähän tietoon pääsee käsiksi vain mainokseen Facebookissa tai Instagramissa törmäävä käyttäjä. Kun mainos tulee käyttäjän julkaisuvirtaan, voi hän julkaisun oikeassa yläkulmassa olevien kolmen pisteen takaa tarkistaa, miksi juuri hän näkee kyseisen mainoksen. Vaikka Facebook puhuukin paljon avoimuuden puolesta, tätä tietoa ei mainoskirjaston käyttäjälle näytetä.

Lisää aiheesta:

MTV selvitti: Haavisto kohdistaa somemainontaansa "keskustamaisemmaksi" – Stubb liehittelee eri kieliä puhuviaMoni kansanedustaja aikoo pysyä Tiktokissa – supon varoituksesta huolimattaFacebook-mainonta kerää kritiikkiä – puolueet voivat teoriassa lähettää jopa vastakkaisia viestejä äänestäjillePerussuomalaisten eurovaalivideolla maalataan dystooppisia kuvia puukiukaan lämmityskiellosta – puolueella on selkeä ylivoima sosiaalisessa mediassa, tutkija kertoo miksiEt pysty huijaamaan Facebookia, mainostajat löytävät sinut aina – jotakin voit kuitenkin tehdäSkandaali sai Facebookin muuttamaan mainontaansa: Tiukentaa poliittisen mainonnan rajoitteita, vaikuttaa myös Suomeen
MainontaFacebookSDPKokoomusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu

  • 30.6.11:58
    Sosiaalinen media

    Tiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"

  • 29.6.14:48
    TV-ohjelmat

    Näin arjesta tutut ääninäyttelijät nousivat koko Suomen tietoisuuteen – "Ainahan ääneni on ollut vähän erikoinen"