Brittiläinen terveysmyymäläketju Superdrug halusi tutkia sitä, miten kauneusihanteet vaihtelevat eri puolilla maailmaa.
Ketju pyysi graaffisia suunnittelijoita eri maissa muokkaamaan keskiverto naisen vartaloa sellaiseksi, mitä kyseisessä maassa pidetään yleisesti haluttavimpana. Testiin osallistui 18 maata.
Ohjeistus:
”Käsittele kuva sellaiseksi, että se vastaa maassasi vallitsevia kauneusihanteita. Yritämme selvittää, miten kauneusihanteet vaihtelevat eri puolilla maailmaa. Voit muokata myös vaatetusta, mutta vartalon pitää näkyä. Ei alastomuutta. Kaikki muut muutokset ovat sallittuja.
Tutkimuksen tehnyt Superdrug-ketju halusi kuvan muokkaukseen osallistuvien olevan naisia. Tutkimuksessa haluttiin nimenomaan keskittyä naisnäkökulmaan. Tämä ei kuitenkaan täysin totetunut, sillä kaikista maista ei löytynyt naista tehtävään. Kuvamuokkausten tekijöiden joukossa oli siis lopulta myös neljä miestä.
Tulokset olivat vaihtelevia.
Hugo Felix/Shutterstock
Espanjalaisessa versiossa kuvaan oli hädin tuskin koskettu, kun taas kiinalainen versio näytti aivan toiselta.



