Auton moottori on syytä esilämmittää pakkasella. Näin säästää rahaa, autoa ja ympäristöä sekä pääsee varmasti liikkeelle.
– Tämänhetkisten tutkimusten mukaan auton moottoria kannattaa alkaa esilämmittää, kun lämpötila on nollassa tai sen alapuolella. Näin säästetään polttoainekustannuksissa. Vanhemmat autot eivät edes välttämättä lähde käyntiin ilman lämmitintä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen sanoo.
Lämmittämiseen voi käyttää joko perinteistä sähkökäyttöistä lohkolämmitintä tai polttoainekäyttöistä lisälämmitintä.
– Lohkolämmitin, jossa auto laitetaan sähköjohdon päähän, on edullisempi, mutta sen kanssa lämmittäminen on aina sidottu pistorasiaan. Auton omaa polttoainetta ja akun virtaa käyttävää polttoainekäyttöistä lisälämmitintä pystyy sen sijaan käyttämään missä vain ulkotiloissa. Uutta autoa ostaessa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen hinta saattaa jäädä selvästi alle tuhannen euron. Jälkiasenteisina hinnat kipuavat toiselle tuhannelle.
– Polttoainetoimisen lämmittimen etuihin kuuluu, että se lämmittää samalla auton sisätilat: ikkunat ovat sulat ja autossa mukavan lämmin, kun lähdetään liikkeelle. Lohkolämmitin ei toimi näin, vaan autoon on laitettava erillinen sisätilanlämmitin.
Lämmitysaika pakkasasteista riippuen
Se, kuinka kauan ennen liikkeelle lähtöä moottorin esilämmitys pitää aloittaa, riippuu pakkaslukemista.
– Jos pakkasta on enintään viisi astetta, sopiva lämmitysaika on lohkolämmittimellä noin tunti ja polttoainetoimisella lisälämmittimellä noin 15 minuuttia. Kun pakkanen kiristyy viidestä kymmeneen asteeseen, riittävä lämmitysaika on lohkolämmittimellä pari tuntia ja polttoainetoimisella lämmittimellä 20 minuuttia. Jos mennään yli kymmenen pakkasasteen, lohkolämmittimellä sopiva lämmitysaika on enintään kolme tuntia ja polttoainetoimisella lämmittimellä 30 minuuttia, Vesalainen sanoo.
– Koska polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa auton oman akun virtaa, sitä ei voi pitää päällä kovin kauaa tai auto ei välttämättä enää käynnisty.
Polttoainetoimista lämmitintä käyttävän on muistettava myös, että autolla pitäisi aina ajaa pidempään kuin sitä on lämmitetty.
– Jos lämmitin on ollut päällä 20 minuuttia, niin autolla on ajettava yli 20 minuuttia. Näin auton laturi ehtii lataamaan akkua ja auto lähtee seuraavallakin kerralla käyntiin, Vesalainen selittää.
Uusimmat
-
05:45
Esa, 32, on ollut asunnoton kahdeksan vuotta – näin hän pysyy hengissä
-
05:39
EU äänestää 35 miljardin avusta Ukrainalle
-
05:29
Ex-presidentti otti vastaan lahjuksia Perussa – nyt napsahti tuomio
-
05:17
Israel iski lähelle sairaalaa Beirutissa – ainakin neljä kuollut ja kymmeniä haavoittunut
-
23:02
Putin ja YK:n Guterres tapaavat Venäjällä
-
22:50
MTV:n Venäjä-asiantuntija: Moldovan äänestystulos on EU:lle karmea epäonnistuminen
-
22:43
Neymarin pitkä piina päättyi vihdoin
-
22:34
Bussin ajautuminen umpikujaan tallentui videolle Helsingissä – jouduttiin hinaamaan pois
-
21:39
103-vuotiaana kuolleelle Suomen viimeiselle sotilaslentäjälle upea kunnianosoitus
-
21:28
Oras Tynkkynen antoi ministeri Mykkäselle tylyn "päättötodistuksen"
-
21:20
Nyrkkeilykohusta liikkui kovia huhuja – mieheksi epäilty ottelija vaihtaa maisemaa
-
21:10
Onko TTK:n kärkikolmikko jo arvattavissa? Tanssiraadilla selkeä mielipide
-
20:56
Patrik Laineesta positiivinen päivitys
-
20:53
Kiekko-Espoolta lisää kovia temppuja SM-liigassa: taas Tapparalle käkättimeen!
-
20:41
Ministerin tehtävät jättävä Kai Mykkänen: Nyt en ole enää puoluepoliittisten kiistojen osapuoli
-
20:30
Ruotsi kieltämässä Suomessa vielä lailliset serkusavioliitot – suomalainen Sara harhautettiin avioon lomamatkalla
-
20:26
Red Bull -pomolta suora mielipide F1-kisan kohutilanteeseen, Kimi Räikkönenkin mainittiin – "Kaikki tietävät säännöt"
-
20:20
Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä
-
20:17
Merivartiosto: Suomenlahdella useita satelliittipaikannuksen häiriötä viime viikolla
-
20:17
Tapparan muuri murtui – kovia kokenut Santeri Virtanen, 25, säväyttää nyt Liigassa
-
Lataa lisää