Mykistävä näky: Suomalaiskaksikon ikivanha Lada kiitää 168 km/h kapealla rallipolulla – "Katsojien silmät aukeavat viimeistään, kun auto tulee ovi edellä vastaan"

8:19
Matti Friman tykittää Ladalla 168 km/h lumisessa rännissä.

Matti Friman ja Petri Seppänen kääntävät katseita kotimaan rallikisoissa ja keräävät katselukertoja sosiaalisessa mediassa. Kaksikko on kilpaillut vuodesta 2015 lähtien Lada 1200:lla, vanhemmalle väelle hyvinkin tutulla Nappisilmä-Ladalla.

Pitkäaikaisten työkavereiden innostus Ladaa ja rallia kohtaan alkoi loppuvuodesta 2014, kun Friman oli istunut erään toisen kaverinsa Nappisilmän kyydissä kahdessa kilpailussa.

– Siitä se rallikärpänen puraisi, että pitäisi päästä itsekin ajamaan, ja silloin ostin tuon auton, joka minulla nyt on. Se on kulkenut sieltä asti meidän matkassamme, Friman kertaa taipaleen alkua.

– Hinta oli 3 500 euroa. Pyynti oli 5 000 euroa, mutta siinä oli niin paljon tekemistä ja laittamista, niin 3 500 euroon sain tingittyä. Aika edullinen kilpa-autohan se siihen maailman aikaan oli. Tekniikkaa piti päivittää, turvakaaria, penkin korvakkeita ja sen sellaista tehdä. Olihan siinä sitä omaa projektiaan ennen kuin se oli viivalle talutettavissa. Mutta siitä se lähti.

Pääkuvan video: Ohjaamokamera taltioi Frimanin ja Seppäsen huimapäisen suorituksen rallikisassa Suomussalmella maaliskuussa. Ladan vauhti nousee Frimanin käsittelyssä lumisessa rännissä parhaimmillaan lukemiin 168 km/h, mikä aiheuttaa hersyvää kommentointia sanavalmiilta kaksikolta. 

Helmikuussa 2015 ajettu Vaakuna Ralli Mikkelissä oli Frimanille ensimmäinen kuljettajana ja Seppäselle kartanlukijana. Lada oli ollut viivalla ennenkin.

– Sehän on kilpa-auto. Vuoden 1993 AKK:n katsastuskortti siihen on leimattu.

Korona sotkee varaosakauppaa

Autoa on pitänyt vuosien ja kilpailujen saatossa korjata tämän tästä, mutta Ladan tuttuakin tutumpi slogan - Lujaa laatua: Lada – pätee Frimanin ja Seppäsen silmäterään mitä parhaimmalla tavalla.

– Kyllähän se varmaan kovia on kokenut muillakin kuin vain meillä. Onhan sitä jouduttu korjaamaan melkein joka puolelta. Se on kaadettu useammankin kerran, Friman kertoo.

Monet autossa käytettävät osat ovat Seppäsen käsialaa.

– Jos ajatellaan AKK:n kilpailuluokituksia, niin se on F-ryhmän kilpailuauto. Siinä on 1600-moottori tällä hetkellä, tai vähän allekin, ja se on sylinterikantta lukuun ottamatta hyvin pitkälti minun tekemäni. Sitten siinä on viisivaihteinen suorakytkentävaihteisto moottorin jatkeena. Hyvä taka-akseli, lukkoperällinen Ladan oma taka-akseli. Siinäpä se on pääpiirteissään se tekniikka. Ei se mitään rakettitiedettä ole, mutta kuitenkin kaikki osat on suunniteltu rallikäyttöä varten. Pitää olla vahvoja osia, ja koetamme aina saada vahvistettua sen, mitä tarvitsee, Seppänen kertoo.

Tehoja moottorista irtoaa 151 hevosvoiman verran, mutta uusi, tehokkaampi mylly on jo työn alla.

– Siinä on tällä hetkellä Evo 2 -moottori paikallaan, ja sen tilalle on tulossa Evo 3. Siinä on varmaan, toivottavasti ainakin, vähän enemmän tehoa. Tavoitteena on, että se tehokkaampi moottori saadaan kesäkilpailuihin paikalleen. Lauantaina se oli ensimmäisen kerran käynnissä.

– Se on melko erikoinen moottori, ja sekin on hyvin pitkälti meikäläisen käsialaa. En tiedä, onko kukaan rakennellut samanlaista. Siinä on 1950 kuutiota, eli se on melkein 2-litrainen kone, ja siihen on sekoitettu vähän BMW:n ja Opelin osia. Se on sellainen sekasikiöpaketti. Katsotaan nyt sitten, miten se pelaa.

Ladojen sielunelämä on käynyt Seppäselle tutuksi verrattain lyhyessä ajassa. Hän kertoo olleensa pienestä pitäen ennemminkin Peugeot-harrastaja, ja Lada tuli tutuksi vasta silloin, kun he yhdessä Frimanin kanssa kävivät ostamassa nykyisen kilpa-autonsa.

Kun auton ikä lasketaan vuosikymmenissä, sen laittamisessa on omat vaikeutensa – varsinkin koronatilanteen vuoksi.

–  Korona teki sen, että Venäjän raja on ollut vähän niin kuin kiinni. Venäjältähän Ladaan saa ihan mitä vain. Sieltä saa uutena ihan kaikki osat, mitä vain tarvitsee. Eivätkä ne ole kalliitakaan, eli siinä mielessä Lada on harrasteautona ihan täydellinen. Nyt on ollut vähän hankaluuksia sen kanssa. Olemme joutuneet etsimään osia Unkarista ja Ukrainasta.

– Osat tulevat ihan postipaketteina. Ukrainasta kun tilaa, niin tietysti tulee tullit ja verot ja kaikki mahdolliset siihen päälle, mutta jos tarvitsee jotain, niin se on vain pakko hommata. Ebay on kova sana. Sieltä vain etsimään, niin aika hyvin löytyy Ladan osia.

Asenne ja auto vetoavat ihmisiin

Yksi osa Frimanin ja Seppäsen harrastusta on heidän Youtube-kanavansa, joka on saavuttanut vuosien saatossa suuren suosion. Entistä suuremmassa roolissa se on ollut viimeisen vuoden aikana, kun yleisö ei ole päässyt kilpailuihin paikan päälle.

Friman ja Seppänen uskovat, että suosio selittyy paitsi heidän positiivisella asenteellaan myös heidän autollaan.

– Ei meitä niin paljon seurattaisikaan, jos me ajaisimme jollain toisella autolla. Kyllä se on se Lada, mikä vetoaa ihmisiin – voiko sanoa, että vauvasta vaariin. Kaikilla on jonkinlainen kokemus Nappisilmästä. Niitä on aikanaan ollut niin paljon, ja monet ovat kasvaneet niin, että vanhemmilla on ollut Lada, jolla on tehty kauppareissut ja kaikki. Siitä tulee hauskoja muistoja ihmisille, Friman sanoo.

– Mutta toki itsellä on myös ajotyyli vähän sellainen raju, yleisöystävällinen. Aika paljon tulemme takaovi edellä. Jos katsojat ovat nukuksissa penkalla, niin viimeistään siinä vaiheessa niillä silmät aukeavat, kun auto tulee ovi edellä vastaan.

Kaksikon ralli- ja Lada-projektista kertovalla Youtube-kanavalla on 9 000 seuraajaa, ja kanavalle ladatuilla videoilla on yhteensä yli 4 miljoonaa näyttökertaa. Lauantaina heidän uuden moottorinsa ensikäynnistystä seurasi livenä parhaimmillaan lähes 1 500 ihmistä.

– Livessä oli 1 462 katsojaa yhtä aikaa paikalla. Se oli meidän oma ennätyksemme. Kyllä tällainen höntsäily tuntuu ihmisiä kiinnostavan, Friman hämmästelee.

Kaikkiaan kyseisellä videolla on ollut katsojia noin 20 000. Kanavan suosituin video on rikkonut 100 000 katsojan rajan.

– Kanava taisi alkaa ihan alun perin siitä, kun halusimme ystäville ja tuttaville laittaa videoita siitä, mitä me harrastamme. Ei sitä ollut tarkoitus näin isolle tätä hommaa levittää, mutta ihmiset ovat tykänneet seurata meidän touhuamme. Ja tietysti itse olen sitten tykännyt tehdä lisää videoita, Seppänen kertoo.

– En ikinä olisi uskonut, että tuollaisia näyttökertoja saamme aikaiseksi.

Eivätkä videoita katso ainoastaan satunnaiset seuraajat vaan myös kilpakumppanit.

– Nythän on ensimmäinen vuosi, kun kierrämme Lada-sarjaa. Olemme ajaneet aiemmin alle 1600:sten luokassa, siellä on ollut Toyotaa ja kaikkea. On ollut hauska huomata, kun kilpakumppanit sitten tulevat jutulle, että he ovat seuranneet meidän touhuamme. He ovat tiennet tasan tarkkaan, mitä meille on tapahtunut, kun olemme päivittäneet sosiaaliseen mediaan, Friman sanoo. 

Ja onpa kanavasta ollut ihan konkreettista hyötyäkin.

– Kyllä yhteistyökumppanit tykkäävät siitä, että on näkyvyyttä. Monet, jotka ovat meitä sponsoroineet, sanovat, että meitä on kiva sponsoroida, kun asenne on tällainen, että se on hauskaa touhua, Seppänen huomauttaa.

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Hauskaksi touhun tekee myös kilpailujen kautta tutuksi tullut Lada-yhteisö.

– Se on hyvä porukka. Ei voi moittia millään tavalla. Aina kun samanmieliset ihmiset kokoontuu, juttu lentää, Friman iloitsee.

– Viime kisassa Suomussalmella olimme Matin kanssa ensimmäisinä maalissa siitä Lada-letkasta, ja jäimme viimeisen pätkän maaliin odottamaan, että muutkin tulevat maaliin. Saimme sitten heti vaihtaa kuulumiset. Kaikilla on suupielet korvissa, ja se on ihan huippujuttu, Seppänen kehuu.

Tulokset ovat tällaisessa harrastuksessa toissijaisia. Mainittakoon kuitenkin, että Frimanilla ja Seppäsellä on tämän kauden kolmesta startista kolme Lada-luokan voittoa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja