Moottorin testi paljasti, että muutaman kympin kesärengas voi käydä kalliiksi muilla tavoin: "Paraskaan kuski ei voi paikata" – ero kulutuksessa yllätti testaajatkin

Näin tarkistetaan auton rengaspaineet 3:48
Auton rengaspaineet tulee tarkistaa säännöllisesti sekä aina renkaanvaihdon jälkeen. Homma ei ole vaikea, kun ensin katsoo tältä videolta, miten se tehdään.

Autoliiton kustantama Moottori-lehti testasi, millaisia markkinoiden edullisimmat kesärenkaat ovat huomattavasti kalliimpaan renkaaseen verrattuna.

Moottorin huomenna keskiviikkona ilmestyvässä numerossa tutustutaan viiteen halvemman hintaluokan kesärenkaaseen, jotka saivat mittatikukseen kalliimman pään nokialaisen.

Hinta on monelle tärkeä tekijä renkaita valitessa, mutta toisessa vaakakupissa painaa turvallisuus, ja juuri siitä syystä Moottori pitää edullisimpien kesärenkaiden testaamista ja vertaamista kalliimpiin näin kevään kynnyksellä aiheellisena.

– Jokaisen autoilijan on tarkkaan punnittava, kuinka paljon renkaisiin ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen satsaa. Maltillisella ajonopeudella ja muutenkin varovaisella ajamisella voi tiettyyn pisteeseen asti kompensoida edullisen renkaan ominaisuuksia, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen summaa tiedotteessa.

Testiin valitut renkaat:

  • Haida HD667
  • Insa Turbo Eco Evolution Plus (uusiorengas)
  • Kleber Dynaxer HP4
  • Nokian Hakka Green 3
  • Tigar High Performance
  • Ässä HP (uusiorengas)

Mukana myös pinnoitettuja renkaita

Moottorin ja Test Finlandin toteuttamaan kesärengastestiin valittiin hinnaltaan 40–100 euron hintaisia kesärenkaita kokoluokassa 205/55 R16.

Lisämaustetta testiin toi ekologinen näkökulma, sillä mukana oli ensi kertaa myös pinnoitettuja renkaita eli vanhoille rungoille tehtyjä uusiorenkaita, joissa käytetään paljon kierrätysmateriaalia.

– Jokainen pinnoitettu rengas on luonnollisesti omanlaisensa, joten testin tulos pätee vain nyt mukana olleisiin renkaisiin. Testi antaa silti autoilijalle osviittaa renkaiden valintaan, testin toteutuksesta vastannut Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo.

Testissä käytettiin halvempien renkaiden mittapuuna kalliimman pään Nokian Hakka Green 3 -kesärengasta.

Lisäksi mukaan otettiin kolme edullisempaa, merkeiltään hieman tuntemattomampaa rengasta.

Valtava ero kulutuksessa

Testattujen renkaiden isoimmat erot syntyivät vierintävastusmittauksessa, jonka Moottori muistuttaa olevan suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen.

Kokeessa havaittu yli 15 prosentin kulutusero tarkoittaa sitä, että jos testin parhaalla renkaalla (Nokian) auto kuluttaa 6,0 litraa sadalla kilometrillä, huonoimmalla (Insa Turbo) kulutus nousee 6,9 litraan satasella.

– Tällainen renkaan aiheuttama kulutusero on huima. Kun olemme aiemmissa testeissämme verranneet keskenään samaa hintaluokkaa edustavia renkaita, erot vierintävastuskokeessa ovat olleet vain muutaman prosentin luokkaa, Test Finlandin testijohtaja Pasi Piironen kertoo Moottorin tiedotteessa.

Erot venähtivät tavallista suuremmiksi myös pitomittauksissa. Jo kuivalla kestopäällysteellä heikoimmat renkaat jäivät kalliimmasta verrokkirenkaasta selvästi niin jarrutus- kuin ääritilannekokeissakin ja märällä asvaltilla etenkin pinnoitettujen renkaiden suoritustaso romahti.

– Havaitsemaamme kulutuseroa ei paraskaan kuski voi paikata, päätoimittaja Parviainen toteaa.

Voit lukea koko testin keskiviikkona 24.2. ilmestyvästä lehdestä.

Lähde: Moottori

Lue myös:

    Uusimmat