Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
3:48Näin tarkistetaan auton rengaspaineetAuton rengaspaineet tulee tarkistaa säännöllisesti sekä aina renkaanvaihdon jälkeen. Homma ei ole vaikea, kun ensin katsoo tältä videolta, miten se tehdään.
Julkaistu 23.02.2021 10:51

Ville Järveläinen

Autoliiton kustantama Moottori-lehti testasi, millaisia markkinoiden edullisimmat kesärenkaat ovat huomattavasti kalliimpaan renkaaseen verrattuna.

Moottorin huomenna keskiviikkona ilmestyvässä numerossa tutustutaan viiteen halvemman hintaluokan kesärenkaaseen, jotka saivat mittatikukseen kalliimman pään nokialaisen.

Hinta on monelle tärkeä tekijä renkaita valitessa, mutta toisessa vaakakupissa painaa turvallisuus, ja juuri siitä syystä Moottori pitää edullisimpien kesärenkaiden testaamista ja vertaamista kalliimpiin näin kevään kynnyksellä aiheellisena.

– Jokaisen autoilijan on tarkkaan punnittava, kuinka paljon renkaisiin ja sitä kautta liikenneturvallisuuteen satsaa. Maltillisella ajonopeudella ja muutenkin varovaisella ajamisella voi tiettyyn pisteeseen asti kompensoida edullisen renkaan ominaisuuksia, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen summaa tiedotteessa.

Lue myös: "Tällaista testiä ei ole aiemmin tehty" – Moottori selvitti: Tarvitseeko peräkärrykin talvirenkaat?

Testiin valitut renkaat:

  • Haida HD667
  • Insa Turbo Eco Evolution Plus (uusiorengas)
  • Kleber Dynaxer HP4
  • Nokian Hakka Green 3
  • Tigar High Performance

Moottorin testi paljasti, että muutaman kympin kesärengas voi käydä kalliiksi muilla tavoin: "Paraskaan kuski ei voi paikata" – ero kulutuksessa yllätti testaajatkin

  • Ässä HP (uusiorengas)
  • Mukana myös pinnoitettuja renkaita

    Moottorin ja Test Finlandin toteuttamaan kesärengastestiin valittiin hinnaltaan 40–100 euron hintaisia kesärenkaita kokoluokassa 205/55 R16.

    Lisämaustetta testiin toi ekologinen näkökulma, sillä mukana oli ensi kertaa myös pinnoitettuja renkaita eli vanhoille rungoille tehtyjä uusiorenkaita, joissa käytetään paljon kierrätysmateriaalia.

    – Jokainen pinnoitettu rengas on luonnollisesti omanlaisensa, joten testin tulos pätee vain nyt mukana olleisiin renkaisiin. Testi antaa silti autoilijalle osviittaa renkaiden valintaan, testin toteutuksesta vastannut Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo.

    Testissä käytettiin halvempien renkaiden mittapuuna kalliimman pään Nokian Hakka Green 3 -kesärengasta.

    Lisäksi mukaan otettiin kolme edullisempaa, merkeiltään hieman tuntemattomampaa rengasta.

    Lue myös: Eikö sähköautoissa pärjääkään tavallisilla renkailla? Nämä 3 asiaa ovat niille räätälöidyissä renkaissa toisin

    Valtava ero kulutuksessa

    Testattujen renkaiden isoimmat erot syntyivät vierintävastusmittauksessa, jonka Moottori muistuttaa olevan suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen.

    Kokeessa havaittu yli 15 prosentin kulutusero tarkoittaa sitä, että jos testin parhaalla renkaalla (Nokian) auto kuluttaa 6,0 litraa sadalla kilometrillä, huonoimmalla (Insa Turbo) kulutus nousee 6,9 litraan satasella.

    – Tällainen renkaan aiheuttama kulutusero on huima. Kun olemme aiemmissa testeissämme verranneet keskenään samaa hintaluokkaa edustavia renkaita, erot vierintävastuskokeessa ovat olleet vain muutaman prosentin luokkaa, Test Finlandin testijohtaja Pasi Piironen kertoo Moottorin tiedotteessa.

    Erot venähtivät tavallista suuremmiksi myös pitomittauksissa. Jo kuivalla kestopäällysteellä heikoimmat renkaat jäivät kalliimmasta verrokkirenkaasta selvästi niin jarrutus- kuin ääritilannekokeissakin ja märällä asvaltilla etenkin pinnoitettujen renkaiden suoritustaso romahti.

    – Havaitsemaamme kulutuseroa ei paraskaan kuski voi paikata, päätoimittaja Parviainen toteaa.

    Voit lukea koko testin keskiviikkona 24.2. ilmestyvästä lehdestä.

    Lue myös: Draamaa Moottorin nastarengastestissä: Voittaja hylättiin!

    Lähde: Moottori

    Lisää aiheesta:

    Moottorin kesäkumitesti paljasti: Rengasmerkinnöillä todella on väliäJos pelätty nastarengaspula iskee, tässä ovat parhaat kitkarenkaat – Moottorin testin megayllätys tulee kaukaa idästäRengaskaupoilla pihistelevä voi yllättyä ikävästi – Moottori: "Jos haluaa hyvät ja halvat, pitää ostaa kahdet"Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testiDraamaa Moottorin nastarengastestissä: Voittaja hylättiin!Rengaskauppiaiden myyntipuheet Moottorin puntarissa: Näin kesärenkaan ominaisuudet muuttuvat kulumisen myötä
    AutotRenkaatLiikenneturvallisuusAutoilun kustannuksetLifestyle

    Tuoreimmat aiheesta

    Autot
    • ke15:23
      Volkswagen

      Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

    • ti12:41
      Renkaanvaihto

      Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

    • ti11:12
      Autokoulu

      Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille

    • ti11:02
      Raha

      Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

    • 19.10.11:44
      Renkaanvaihto

      "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?