Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Draamaa Moottorin nastarengastestissä: Voittaja hylättiin!

6:20Näin vaihdat renkaat autoosiVielä ei ole aika vaihtaa talvirenkaita, mutta näin se käy sitten, kun se on ajankohtaista.
Julkaistu 25.08.2020 10:43

Ville Järveläinen

Moottorin tuore nastarengastesti osoitti, että talvirenkaiden välillä on edelleen yllättävän suuria eroja. Lisäksi testin paras rengas jouduttiin hylkäämään. Koko testi on luettavissa Moottorin keskiviikkona 26. elokuuta ilmestyvässä numerossa 9/2020.

– Suurin osa, eli neljä viidestä suomalaisautoilijasta, valitsee edelleen autonsa alle nastarenkaat. Siksi pidämme niiden testaamista liikenneturvallisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeänä asiana, toteaa Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen tiedotteessa. 

Moottori toteutti kahdeksan 225/50 R17 -kokoisen nastarenkaan testin yhdessä suomalaisen Test Finlandin kanssa. Aiempina vuosina on testattu pääasiassa suosituinta kokoa 205/50 R16.

– Nyt oli mielenkiintoista havaita, muuttuuko tunnettujen merkkien järjestys, kun renkaat ovat astetta leveämpiä, testin kokoamisesta vastannut toimittaja Jussi Saarinen kertoo.

Lue myös: Nastat vai kitkat -vääntö on nyt lopullisesti ohi! Rengasekspertit vastaavat 5 väitteeseen: "Tuntuu rahan haaskaamiselta"

Paras hylättiin

Yksi testatuista renkaista oli Continentalin kuminastoilla varustettu Conti Ice Contact 3. Testi ei kuitenkaan mennyt sen osalta putkeen.

– Viimeisenä vuorossa olleessa märkäkäsittelykokeessa Continentalin renkaista irtosi kymmeniä nastoja muutaman renkaille rankan ratakierroksen aikana. Muissa renkaissa ei vastaavaa nastakatoa esiintynyt, testijohtaja Pasi Piironen Test Finland Oy:stä raportoi.

Testissä todettu nastojen irtoaminen ei ollut yksittäistapaus, sillä Continental veti viime keväänä kuminastoitetut renkaansa väliaikaisesti pois markkinoilta nastojen irtoamisen vuoksi. Testin toteutusaikaan kuminastoitettu rengas oli vielä myynnissä, mutta nyt samasta renkaasta myydään alumiinirunkoisilla nastoilla varustettua versiota.

Continental olisi voittanut testin, mutta hylkäyksen seurauksena edellisvuosien voittaja, 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 nousi ykköseksi.

Hopeamitali tuli Suomeen, sillä kakkoseksi ylsi Nokian Hakkapeliitta 9.

Suuria eroja

Päätoimittaja Parviainen sanoo, että testin perusteella tunnettujenkin talvirenkaiden välillä löytyy yllättävän suuria eroja sen mukaan, millaisella kelillä ajetaan.

– Osalla renkaista on painotettu mahdollisimman hyvää jää- ja lumipitoa kohtuullisilla sulan kelin ominaisuuksilla, osalla taas asvalttiominaisuuksien painoarvo on ollut suurempi maksimaalisen talvisen suorituskyvyn kustannuksella.

Testissä olivat mukana seuraavat nastarenkaat:

  • Bridgestone Noranza 001
  • Continental Conti Ice Contact 3
  • Gislaved Nord Frost 200
  • Goodyear Ultra Grip Ice Arctic
  • Hankook Winter iPike RS2
  • Michelin X-Ice North 4
  • Nokian Hakkapeliitta 9
  • Pirelli Ice Zero 2

Lähde: Moottori

Lue myös: Testivoittajarenkaan tuotanto keskeytetty, mullistava ominaisuus suomalaista suunnittelua: "Suuri osa tuotteista moitteettomia"

Lisää aiheesta:

Moottorin kesäkumitesti paljasti: Rengasmerkinnöillä todella on väliäJos pelätty nastarengaspula iskee, tässä ovat parhaat kitkarenkaat – Moottorin testin megayllätys tulee kaukaa idästäMoottori testasi: Millaiset nastarenkaat sähköautoon kannattaa hankkia?Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testiMoottorin testi paljasti, että muutaman kympin kesärengas voi käydä kalliiksi muilla tavoin: "Paraskaan kuski ei voi paikata" – ero kulutuksessa yllätti testaajatkinUudet Hakkapeliitat jäivät TM:n talvirengastestissä kolmanneksi – kitkoilla ei mitään jakoa nastoja vastaan
AutotRenkaatLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 10:29
    Liikenneturvallisuus

    "Yleinen harhakuva" lisää jopa ketjukolarin riskiä – autoilijat unohtavat liikenteessä tärkeän perusasian

  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä