Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Tällaista testiä ei ole aiemmin tehty" – Moottori selvitti: Tarvitseeko peräkärrykin talvirenkaat?

5:29Näin sijoitat kuorman peräkärryynAutoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa, miten kuorma sijoitetaan peräkärryyn oikein ja turvallisesti.
Julkaistu 26.01.2021 17:54

Ville Järveläinen

Moottori-lehti testasi, kannattaisiko kevytperäkärryynkin vaihtaa alle talvirenkaat.

Autoliiton kustantaman Moottorin tuoreimmassa numerossa pureudutaan kevätperävaunujen talvirenkaisiin.

– Halusimme vastauksia kysymykseen, pitäisikö peräkärryä ympärivuotisesti käyttävän ottaa oma-aloitteisesti käyttöön talvirenkaat myös peräkärryssään, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen taustoittaa tiedotteessa.

– Perävaunun rengastesti on poikkeuksellisen mielenkiintoinen, sillä tällaista testiä ei ole aiemmin tehty. Jarruttoman perävaunun renkaiden pitkittäispito-ominaisuudet eivät ole merkitseviä, joten testissä sivuttaispito-ominaisuudet korostuivat, kertoo testin toteuttamisesta vastannut Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen.

Lue myös: Moottori: Peräkärry nostaa kulutusta ja pidentää jarrutusmatkaa hurjasti – uudella maksiminopeudella iso vaikutus molempiin

Ei talvirengaspakkoa

O1-luokan jarruttomissa perävaunuissa ei tarvitse käyttää talvirenkaita, vaikka kesäkuussa voimaan tulleen uuden tieliikennelain myötä näiden kärryjen nopeusrajoitus nostettiin 100 kilometriin tunnissa.

Tämä tarkoittaa, että kevyttä kärryä saa vetää satasta talvellakin esimerkiksi moottoriteillä, keskikaiteellisilla ohitusteillä sekä joillain Pohjois-Suomen maanteillä.

Neljä erityyppistä rengasta

Moottori testasi, miten kevytperävaunujen erilaiset renkaat pitävät talvisella ja märällä tiellä.

Suomalaisen Test Finlandin kanssa toteutettuun testiin valittiin neljä erityyppistä rengasta:

  • Kenda Kargotrail 3G (peräkärryn M+S-ensiasennusrengas)
  • Continental Eco Contact 6 (kesärengas)
  • Nokian Nordman 7 (nastarengas)
  • Toyo Observe GSI-5 (pohjoismainen kitkarengas)

Renkaiden kokoluokka on kevytperävaunuissa yleisesti käytetty 155/80 R13.

Lue myös: Moottori-lehti testasi uusia peräkärryjä ääritilanteissa – kaikki eivät selvinneet väistöliikkeestä maantienopeudessa

Hyvä lähtöasetelma

Testin lähtökohdat olivat hyvät, sillä kevytperäkärryille sattuu niiden määrään nähden vähän vakavia onnettomuuksia, ja nekin painottuvat huhti–syyskuun väliseen aikaan.

– Tilastojen perusteella erityisesti talvikelin tai rengastuksen vaikutus vakaviin onnettomuuksiin näyttää mitättömältä. Tilasto kuitenkin tarkastelee asiaa historian valossa, eikä mukana ole vielä uusien nopeusrajoitusten vaikutusta. Päätimme siis toimia nyt ja testata, miten erilaiset renkaat vaikuttavat peräkärryn käytökseen, Parviainen perustelee.

Golf, Octavia ja Majava

Moottorin testin peräkärrynä testissä toimi Majava M 5030 LJ, johon lastattiin 300 kilon kuorma tasapainoisesti sijoitettuna.

Testit tehtiin lehden käyttötestissä olevalla Volkswagen Golfilla, jolla on mittarissaan 200 000 kilometriä sekä uudella Skoda Octavialla.

Mitä opittiin?

Testissä selvisi, että jos peräkärryssä käytetään läpi vuoden yhtä rengassettiä, varsinkin liukkaalla kelillä on noudatettava erityistä varovaisuutta.

Lumella peräkärryn ensiasennusrengas ja kesärengas vielä menettelevät, mutta jäällä niiden pito heikkenee dramaattisesti. Nasta- ja kitkarengas pitävät liukkaalla hyvin, mutta märällä asvaltilla pito on selvästi kesäkäyttöön tarkoitettuja renkaita heikompi.

– Kesärengas peräkärryssä ei silti ole katastrofi talvikelissäkään, kunhan kuljettaja tiedostaa tilanteen. Jos vaunua vedetään ahkerasti läpi vuoden, on kuitenkin vaikea perustella, miksi jättäisi peräkärryn talvirengastuksen tekemättä, niin paljon lisää varmuutta kelinmukaiset renkaat kärryynkin tuovat. Olosuhteiden mukaan sovitettu ajonopeus on tässäkin tilanteessa turvallisuuden ydin, päätoimittaja Parviainen muistuttaa.

Voit lukea koko testin keskiviikkona 27.1. ilmestyvästä lehdestä.

Lue myös: Millainen vetokoukku autoon kannattaa hankkia? Tässä kolme vaihtoehtoa eri tarpeisiin

Lähde: Moottori

Lisää aiheesta:

Moottori testasi, miten kitkarengas toimii kesällä – jarrutustestissä koettiin järkytysRengaskaupoilla pihistelevä voi yllättyä ikävästi – Moottori: "Jos haluaa hyvät ja halvat, pitää ostaa kahdet"Mitä eroa on tavallisella ja C-merkityllä nastarenkaalla? Aika paljon, paljasti Moottorin testi"Mitään ei ollut tehtävissä" – Moottori: Pieni virhe peräkärryn kuormaamisessa voi johtaa katastrofiinMoottorin testi paljasti, että muutaman kympin kesärengas voi käydä kalliiksi muilla tavoin: "Paraskaan kuski ei voi paikata" – ero kulutuksessa yllätti testaajatkinMoottori-lehti testasi uusia peräkärryjä ääritilanteissa – kaikki eivät selvinneet väistöliikkeestä maantienopeudessa
AutotRenkaatAuton hallintaAuton varusteetLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen19:09
    Terveys ja hyvinvointi

    Kärsitkö matkapahoinvoinnista? Yllättävä keino voi helpottaa oloa

  • Eilen11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • pe16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa