Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Moni auto hylätään katsastuksessa "etuakseliston vikojen" vuoksi, mutta mitä nämä viat oikein ovat?

3:48Näin tarkistetaan auton rengaspaineetNäin tarkistat auton rengaspaineet.
Julkaistu 05.04.2019 17:50
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Mitä katsastustilastoissa aika usein mainitut etuakseliston viat käytännössä tarkoittavat? Taka-akselistoviat liittynevät usein käsijarruun?

Vastaus: Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin julkaisemien tilastojen mukaan autoja hylättiin vuonna 2018 eniten etuakseliston, jousituksen, iskunvaimennuksen ja jarruvikojen vuoksi. Uudempien autojen kohdalla viat tai puutteet löytyivät tyypillisesti jarruista – vanhemmissa sen sijaan juuri kysymyksessä esitetystä etuakselistosta.

Kaivoin käsiini 20.5.2018 voimaan tulleet Ajoneuvojen määräaikaiskatsastusten arviointiperusteet (Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi). Siinä etuakseliston kohdalla tarkastuskohteiksi mainitaan etupyörien tuentapisteiden, akselistopalkiston, tukivarsien, tukirankojen, nivelien, laakerointien, olka-akselien, olkatappien ja kallistuksenvakaajan kiinnitys ja kunto. Katsastusmiestä kehotetaan kiinnittämään huomiota myös mahdollisiin rakennemuutoksiin.

Tarkastukset tehdään silmämääräisesti, ravistinlaitteella, käsin ravistamalla ja tarkoituksenmukaisia apuvälineitä käyttäen – myös etuakseli kevennettynä.

Pyöränlaakerien tarkastuksessa pyöräytetään renkaasta, samalla jousesta tunnustellen.

katsastus autoliitto
Katsastusmies työssään.Autoliitto

Etuakselistossa havaittavat viat ja puutteellisuudet

Tässä on lista vioista ja puutteellisuuksista, joihin katsastusmiehen tulee kiinnittää huomiota etuakseliston osalta:

  • Pallonivelien kulumisesta johtuvat välykset
  • Pallonivelien kiinnitys
  • Tukivarsien kiinnitykset
  • Olkatappien kulumisesta johtuvat välykset
  • Tukivarsien ja reaktiotankojen laakerointien liialliset välykset
  • Tukivarsien ruostevauriot
  • Tukivarsien muodonmuutokset
  • Akseliston tai akselipalkiston kiinnitys
  • Akselipalkiston ruostevauriot
  • Rakenteeseen kuuluvan kallistuksenvakaajan puuttuminen
  • Pyöränlaakerien välykset tai liiallinen tiukkuus
  • Pyöränlaakerin vauriot
  • Epäasialliset korjaukset
  • Kallistuksenvakaajan kiinnitys
  • Pallonivelien suojakumien kunto
  • Pallonivelien kiinnityksen varmistus

”Käsijarru” ei kuulu taka-akselistovikojen piiriin

Määräaikaiskatsastuksen arviointiperusteissa on määritelty erikseen taka-akselistolle omat tarkastuskohteensa ja menetelmänsä. Taka-akselistosta on tarkastettava akseliston kiinnitys, ruostevauriot, kallistuksenvakaajan kiinnitys, mahdolliset välykset, tukitankojen kiinnitykset ja takanapojen laakerivälykset, vauriot ja rakennemuutokset. Tarkastusmenetelmät ovat hyvin saman tyyppisiä kuin etuakselistoa tutkittaessa.

Lue myös: Kiikarissa noin 10 vuotta vanha auto? Näin vanhoille suosikeille käy katsastuksessa nyt

Seisontajarru (”käsijarru”) ei siis kuulu tarkastuskohteena taka-akselistoon vaan jarruihin. Sen toiminta ja jarruvoimat tarkastetaan dynamometrillä. Lisäksi varmistetaan järjestelmän merkkivalon sekä käyttövivun lukitussalvan toiminta, seisontajarruvivun liikematka, jarruvaijereiden, vipujen ja tankojen lukitukset, vauriot ja kulumat.

Sähköisen seisontajarrun tarkastus tehdään merkkivalon perusteella ja valmistajan ohjeiden mukaan.

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Näihinkin tuning-virityksiin poliisi puuttuu – huhtikuun alussa voimaan tuli uusi rajoiteAutoilija! Et kai laiminlyö näiden kuluvien osien säännöllistä vaihtamista? – "Voi seurata hintavia remontteja"Tiedätkö, miksi auton pyörät pitää tasapainottaa? Näissä tilanteissa se tulisi tehdäRenkaanvaihto tarjoaa hyvän tilaisuuden kartoittaa auton kuntoaHarva älyää tarkistaa nämä kaksi asiaa renkaanvaihdon yhteydessä – tänä keväänä erityisen aiheellistaMihin peräkärryn katastrofijarrun vaijeri tulee kiinnittää, jos sille ei ole paikkaa?
Auton viatKatsastusLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton viat
  • 21.10.11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon