Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Mitä katsastustilastoissa aika usein mainitut etuakseliston viat käytännössä tarkoittavat? Taka-akselistoviat liittynevät usein käsijarruun?
Vastaus: Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin julkaisemien tilastojen mukaan autoja hylättiin vuonna 2018 eniten etuakseliston, jousituksen, iskunvaimennuksen ja jarruvikojen vuoksi. Uudempien autojen kohdalla viat tai puutteet löytyivät tyypillisesti jarruista – vanhemmissa sen sijaan juuri kysymyksessä esitetystä etuakselistosta.
Kaivoin käsiini 20.5.2018 voimaan tulleet Ajoneuvojen määräaikaiskatsastusten arviointiperusteet (Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi). Siinä etuakseliston kohdalla tarkastuskohteiksi mainitaan etupyörien tuentapisteiden, akselistopalkiston, tukivarsien, tukirankojen, nivelien, laakerointien, olka-akselien, olkatappien ja kallistuksenvakaajan kiinnitys ja kunto. Katsastusmiestä kehotetaan kiinnittämään huomiota myös mahdollisiin rakennemuutoksiin.
Tarkastukset tehdään silmämääräisesti, ravistinlaitteella, käsin ravistamalla ja tarkoituksenmukaisia apuvälineitä käyttäen – myös etuakseli kevennettynä.
Pyöränlaakerien tarkastuksessa pyöräytetään renkaasta, samalla jousesta tunnustellen.


