Moni auto hylätään katsastuksessa "etuakseliston vikojen" vuoksi, mutta mitä nämä viat oikein ovat?

3:48
Näin tarkistat auton rengaspaineet.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Mitä katsastustilastoissa aika usein mainitut etuakseliston viat käytännössä tarkoittavat? Taka-akselistoviat liittynevät usein käsijarruun?

Vastaus: Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin julkaisemien tilastojen mukaan autoja hylättiin vuonna 2018 eniten etuakseliston, jousituksen, iskunvaimennuksen ja jarruvikojen vuoksi. Uudempien autojen kohdalla viat tai puutteet löytyivät tyypillisesti jarruista – vanhemmissa sen sijaan juuri kysymyksessä esitetystä etuakselistosta.

Kaivoin käsiini 20.5.2018 voimaan tulleet Ajoneuvojen määräaikaiskatsastusten arviointiperusteet (Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi). Siinä etuakseliston kohdalla tarkastuskohteiksi mainitaan etupyörien tuentapisteiden, akselistopalkiston, tukivarsien, tukirankojen, nivelien, laakerointien, olka-akselien, olkatappien ja kallistuksenvakaajan kiinnitys ja kunto. Katsastusmiestä kehotetaan kiinnittämään huomiota myös mahdollisiin rakennemuutoksiin.

Tarkastukset tehdään silmämääräisesti, ravistinlaitteella, käsin ravistamalla ja tarkoituksenmukaisia apuvälineitä käyttäen – myös etuakseli kevennettynä.

Pyöränlaakerien tarkastuksessa pyöräytetään renkaasta, samalla jousesta tunnustellen.

Etuakselistossa havaittavat viat ja puutteellisuudet

Tässä on lista vioista ja puutteellisuuksista, joihin katsastusmiehen tulee kiinnittää huomiota etuakseliston osalta:

  • Pallonivelien kulumisesta johtuvat välykset
  • Pallonivelien kiinnitys
  • Tukivarsien kiinnitykset
  • Olkatappien kulumisesta johtuvat välykset
  • Tukivarsien ja reaktiotankojen laakerointien liialliset välykset
  • Tukivarsien ruostevauriot
  • Tukivarsien muodonmuutokset
  • Akseliston tai akselipalkiston kiinnitys
  • Akselipalkiston ruostevauriot
  • Rakenteeseen kuuluvan kallistuksenvakaajan puuttuminen
  • Pyöränlaakerien välykset tai liiallinen tiukkuus
  • Pyöränlaakerin vauriot
  • Epäasialliset korjaukset
  • Kallistuksenvakaajan kiinnitys
  • Pallonivelien suojakumien kunto
  • Pallonivelien kiinnityksen varmistus

”Käsijarru” ei kuulu taka-akselistovikojen piiriin

Määräaikaiskatsastuksen arviointiperusteissa on määritelty erikseen taka-akselistolle omat tarkastuskohteensa ja menetelmänsä. Taka-akselistosta on tarkastettava akseliston kiinnitys, ruostevauriot, kallistuksenvakaajan kiinnitys, mahdolliset välykset, tukitankojen kiinnitykset ja takanapojen laakerivälykset, vauriot ja rakennemuutokset. Tarkastusmenetelmät ovat hyvin saman tyyppisiä kuin etuakselistoa tutkittaessa.

Seisontajarru (”käsijarru”) ei siis kuulu tarkastuskohteena taka-akselistoon vaan jarruihin. Sen toiminta ja jarruvoimat tarkastetaan dynamometrillä. Lisäksi varmistetaan järjestelmän merkkivalon sekä käyttövivun lukitussalvan toiminta, seisontajarruvivun liikematka, jarruvaijereiden, vipujen ja tankojen lukitukset, vauriot ja kulumat.

Sähköisen seisontajarrun tarkastus tehdään merkkivalon perusteella ja valmistajan ohjeiden mukaan.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja