Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kiikarissa noin 10 vuotta vanha auto? Näin vanhoille suosikeille käy katsastuksessa nyt

5:59Auton katsastus muuttuu –  tuleeko ajokieltoa herkemmin?Autojen katsastaminen muuttui viime toukokuussa – videolla kerrotaan miten.
Julkaistu 27.03.2019 13:41

KAUPPALEHTI

Suomalaisten suosikkiautot ovat pysyneet vuodesta toiseen suurin piirtein samoina, mutta ikä tuo esiin merkittäviä eroja niiden vikaantumisessa.

”Aika on aikaa, mut taika on taikaa, sä koskaan et muuttua saa”, lauleli Kauniston Pasi aikoinaan. Hän ei varmasti tarkoittanut suomalaisten automakua, mutta riimi osuu siihen paremmin kuin hyvin.

Suomen kymmenen myydyintä henkilöautomallia olivat vuonna 2010 järjestyksessä Volkswagen Golf, Skoda Octavia, Toyota Avensis, Nissan Qashqai, Kia Ceed, Opel Astra, Ford Focus, Toyota Yaris, Toyota Auris ja Volvo V70.

Viime vuoden top-kympissä oli peräti seitsemän samaa mallia, tosin hieman eri järjestyksessä kuin vuosikymmenen alussa. VW Golf oli pudonnut kärjestä neloseksi, miltä paikalta Nissan Qashqai oli hypännyt ykköseksi.

Skoda Octavia on joukon tasaisin suorittaja. Se oli sekä vuonna 2010 että vuonna 2018 Suomen toiseksi myydyin henkilöauto.

Kahdeksassa vuodessa kärkikymmeniköstä ovat pudonneet Kia Ceed, Opel Astra ja Volvo V70. Niiden tilalle ovat nousseet Ford Fiesta, Volvo XC60 ja Volkswagen Polo.

Toyota menee läpi

Vaikka suositut henkilöautot ovat pysyneet myyntilistoilla toistensa tuntumassa koko vuosikymmenen, katsastuksen hylkäysvikatilastoissa niiden välille on syntynyt isoja eroja. Helmet erottuvat vikapesistä vuosi vuodelta selvemmin.

Joukon helminä hohtaa kaksi Toyotaa. Viime vuoden katsastuksissa kahdeksanvuotiaiden Toyota Auriksin hylkäysprosentti oli 5,5 ja Toyota Avensiksien 6,0. Olisi liioiteltua sanoa, että ne menivät läpi heittämällä, mutta lähes heittämällä kuitenkin.

Kummallakaan mallilla ei ollut ajettu erityisen vähän. Katsastettujen Avensiksien matkamittarissa oli keskiarvolla mitattuna 159 000 kilometriä ja mediaanilla mitattuna 148 000 kilometriä. Auriksilla vastaavat lukemat olivat pienemmät, 111 000 ja 104 000 kilometriä.

Pahimmat vikapaikat olivat kaksikolla erilaiset. Hylkäyksen syy löytyi Avensiksilla yleisimmin taka-akselistosta ja Auriksilla käyttöjarrusta.

Erikoismaininnan luotettavien kulkupelien sarjassa ansaitsee Volvo V70. Mallista hylättiin kahdeksanvuotiaana toki 10,6 prosenttia, mutta olivat ajokilometritkin muhkeat: keskiarvo 229 000 ja mediaani 213 000.

Skoda Octavioiden hylkäysprosentti oli sama kuin Volvo V70:llä eli 10,6. Octavioilla oli kuitenkin ajettu vähemmän: keskiarvona 168 000 kilometriä ja mediaanina 160 000 kilometriä.

Myös häntäpää erottuu

Jos erottui kärki selvästi, samaa voi sanoa häntäpäästä. Vuoden 2010 top-kympistä päätyi viime vuonna yli 15 prosentin hylkäykseen kaksi mallia: Nissan Qashqai (19,9 prosenttia) ja Kia Ceed (17,1 prosenttia).

Matkamittarilukemien keskiarvo oli Qashqailla 137 000 kilometriä ja mediaani 132 000 kilometriä. Yleisin hylkäyskohde löytyi etuakselistosta.

Ceedillä mittarilukemat olivat 136 000 ja 129 000 kilometriä. Kompastuskiveksi muodostui useimmin seisontajarru.

Muun porukan hylkäysprosentti vaihteli välillä 8,1–14,5. Kahdeksanvuotiaiden Toyota Yariksien hylkäysprosentti oli 8,1 (ajokilometrien keskiarvo 102 000), Ford Focuksien 13,4 (139 000), VW Golfien 13,5 (141 000) ja Opel Astrojen 14,5 (126 000).

Lue myös: Tämä automalli on murheenkryyni ylitse muiden – joka viides reputtaa jo ensimmäisessä katsastuksessa

Lisää aiheesta:

Yksi automerkki selvisi viime vuoden ensikatsastuksista ilman yhtäkään hylkäystäEtsitkö alle 100 000 kilometriä ajettua autoa? Suomi-tilasto paljastaa 5-vuotiaiden pahimmat vikapommitNäin Suomen myydyimmät autot pärjäsivät katsastuksessa 5-vuotiaina – yksi on selvä hännänhuippuTämä automalli on murheenkryyni ylitse muiden – joka viides reputtaa jo ensimmäisessä katsastuksessaKova hylkäysprosentti: Suomen myydyin auto onkin varsinainen vikapesä – kilpailijat paljon vähävikaisempiaTrafi: Tämä 3 vuotta vanha auto on ikäluokkansa pahin vikapommi – myös taksikuskien suosima saksalainen laatuauto yllätti
KatsastusAuton viatMerkkivertailuAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Katsastus
  • pe09:32
    Autot

    Liikenteessä kymmeniä tuhansia laittomia henkilöautoja – ei kai omasi ole joukossa?

  • 29.7.10:31
    Sähköautot

    Sähköauton katsastuksen hintaetu katoamassa – "Eivät ole ihan helpoimmasta päästä"

  • 28.5.16:15
    Liikenne

    Lähes joka kolmas auto saa hylsyn katsastuksessa – tämän vuoksi sähköautot usein hylätään

  • 22.04.202410:37
    Sähköautot

    Lähes joka viides sähköauto hylättiin viime vuonna katsastuksessa

  • 09.03.202414:04
    Autokorjaamot

    Kuumottava tilanne katsastusasemalla: Harha-askel sai naisen katoamaan "kuin maan nielemänä"