Mobiilimaksut ja lähimaksaminen kiinnostavat nuoria – pienet liikkeet empivät käyttöönottoa

Mobiilimaksut, lähimaksaminen ja muut uudet maksutavat kiinnostavat nuoria kuluttajia, mutta varsinkin pienet yritykset ovat varovaisia niiden käyttöönotossa.

Kaupan liiton selvityksestä ilmenee, että valtaosa kivijalkakaupoista ei aio ottaa käyttöön uusia maksuvaihtoehtoja.  

Taustalla on huoli turvallisuudesta ja kustannuksista.  

Kaupan liiton pääekonomistin Jaana Kurjenojan mukaan tästä voi aiheutua pienille liikkeille haittaa.

– Kuluttajille helppokäyttöisiä maksutapoja kehitetään jatkuvasti. Jos pienet kaupat eivät pysty seuraamaan meneillään olevaa kehitystä, ne uhkaavat jäädä niin isojen ketjujen kuin ulkomaisen verkkokaupankin jalkoihin, Kurjenoja arvioi.

Maksutapojen tarjonta vaikuttaa myös verkkokaupassa. Kyselyyn vastanneista kuluttajista 40 prosenttia ilmoitti keskeyttäneensä ostoksensa maksamisvaiheessa, koska asiakas ei löytänyt mieleistä maksutapaa.

– Suurin osa keskeyttäneistä jättää tuotteen kokonaan ostamatta tai ostaa sen kilpailijalta, Kurjenoja toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat