Uutisaamussa keskusteltiin siitä, kuinka sukupuolten välinen tasa-arvo otetaan huomioon perinteisesti miesvaltaisilla nähdyillä aloilla.
Suomessa on lähes sukupuolittuneimmat työmarkkinat. Se tarkoittaa sitä, että Suomessa on hyvin selkeästi naisvaltaisia aloja ja miesvaltaisia aloja.
Uutisaamun vieraat Vehon viestintäjohtaja Johanna Klementti ja Accenturen liiketoiminta-alueen johtaja Minttu Viitanen ovat naisia miesvaltaisilla aloilla.
Klementti kertoo, ettei hän näe sukupuolittuneisuutta omassa työssään.
– Meillä on mahtavia naisia ja mahtavia miehiä töissä ja se yhteistyö toimii aivan loistavasti, Klementti toteaa.
Autoalan miesvaltaisuus näkyy esimerkiksi auton ostotilanteessa. Moni kuvittelee, että auton myyntiin tarvitaan paljon teknistä tietoa, mutta Klementin mukaan tilanne on todellisuudessa paljon mutkikkaampi ja laajempi.
Tietotekniikkaan keskittyvä Accenture on tehnyt pitkään töitä sen eteen, että tasa-arvo näkyy alan työntekijöiden keskuudessa. Suomessa Accenturen työntekijöistä 40 prosenttia on naisia.
– Konkreettisesti se näkyy viestimisessä. Rekrytoinnissa pyritään houkuttelemaan sekä naisia, että miehiä, Viitanen kertoo.
