Mitä jää sponsorin käteen kultamitalista?

Urheilijalle menestys tietää yleensä paitsi mainetta niin myös mammonaa. Mutta kuinka urheilijan voittama kultamitali hyödyttää tätä sponsoroivaa yritystä?

Kultamitalisti Matti Heikkistä spronsoroivien yritysten, Betset Oy:n ja Vantaan Energian mukaan varsinaista hyötyä on vaikea mitata.

Sponsorit voivatkin lähinnä toivoa menestyksen lisäävän yritysten näkyvyyttä.

– Olemme sellaisella toimialalla, että ei tässä pysty suoraan näkemään mahdollista hyötyä. Voi vaan toivoa, että näkyvyys paranee ja yritys tunnistetaan sitä kautta paremmin, Betsetin toimitusjohtaja Hannu Löytönen toteaa.

Vantaan Energia kertoo kuitenkin kartoittavansa jonkin verran mahdollista hyötyä. Yritys seuraan muun muassa nettisaitin kautta, kuinka usein sen logo sponsoriyhteyksissä näkyy.

– Näkyvyyttä ja positiivista mielikuvaahan tässä tavoitellaan, toteaa Vantaan Energian myyntijohtaja Ilkka Reko.

Heikkiselle bonuksia

Heikkiselle kultamitali tietää sen sijaan lisätuloja myös sponsoreilta. Sekä Vantaan Energia ja Betset Oy kertovat, että Heikkisen kanssa tehtyihin mainossopimuksiin sisältyy menestyksestä maksettava lisäbonus.

– Pyrimme tekemään aina tällaisen sopimuksen, joka kannustaa ja palkitsee myös urheilijaa, saammehan mekin menestyksen myötä toivottavasti enemmän näkyvyyttä, Reko toteaa.

Summia yritykset eivät kuitenkaan halua paljastaa.

Vaikka menestys on sponsorin toiveissa, myöntää Reko, että Heikkisen kultamitali tuli yllätyksenä.

– Tiedossa oli, että potentiaalia menestykseen on, kun hyvä päivä sattuu. Kultaa ei silti varmaan kukaan osannut odottaa. Mutta hieno asiahan tämä on.

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat