Missee minun tuvet viipynnee? Kelan palvelurobotin halutaan ymmärtävän puhelimessa tämäkin kysymys

1:53
Kelan uusi pääjohtaja kertoi alkuvuodesta, että hänaikoo helpottaa asiakkaiden tukien saamista ja hakemista

Kelan testaama robotti ymmärtää suomenkielistä puhetta melko hyvin. Toisaalta juuri otsikon savon murre oli robotille hankalaa. 

Kela testasi tänä keväänä puherobottia yhtenä keinoa helpottaa puhelusumaa. Kelaan tulee miljoonia puheluita vuodessa.

Keväällä tehdyssä kokeilussa robottia koulutettiin vastaamaan opintotuen tulorajojen valvontaan liittyviin kysymyksiin Kelan puhelinpalvelussa. Robotin kanssa kommunikoimista testasi kuusi opiskelijaa. Aiheena olivat palkkatulot, tulorajan ylitys, omaisuus ja valmistuminen.

Kela kertoo tiedotteessaan, että robotti tuntui useimmiten toimivan yksinkertaisissa asioissa, mutta monimutkaisempien kysymyksien kanssa testaajat kääntyisivät mieluummin virkailijan puoleen.

Robottihuumori tehosi testaajiin

– Yksi testitilanne koski valmistumista. Puherobotti oli opetettu onnittelemaan valmistumisen johdosta. Tätä pidettiin hauskana, inhimillisenä eleenä, projektipäällikkö Riikka Lindroos-Järvitalo Kelasta sanoo.

Robotti ymmärsi suomenkielistä puhetta melko hyvin: käännösvirheitä tai kokonaisten sanojen puuttumisia oli alle seitsemässä prosentissa sanoista.

Erityisesti Itä-Suomen ja Lapin murteet aiheuttivat robotille ongelmia. Kokeilua varten kerättiin aineistoa eri määrä eri puolilta Suomea ja siten eri murteiden näytemäärä vaihteli.

Kelan mukaan robotin vähäinen virheprosentti tarkoittaa, teknologiaa on mahdollista hyödyntää tulevaisuudessa entistä laajemmin. S

Lindroos-Järvitalon mukaan kehityksen haasteena on kuitenkin tekoälyn kouluttamiseen tarvittavan datan, eli robotin opetukseen soveltuvan nauhoitetun puheen puute. Suomessa on käynnissä useita hankkeita, joiden keräämän puheen avulla ohjelmistoja kehitetään. Jo lyhyessä kokeilussa huomattiin, että robotin tarkkuus paranee, mitä enemmän sille syötettiin puhuttua kieltä. Asiaan suhtaudutaan Kelassa toiveikkaasti.

– Uskon, että jo vuoden päästä puherobotti ymmärtää suomen kielen murteita huomattavasti paremmin. Kelan puhelinpalvelussa voi toivottavasti keskustella puherobotin kanssa jo parin vuoden sisällä, Lindroos toteaa Kelan tiedotteessa.

Lue myös

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja