Kumman kiire on tärkeämpi – sinun vai minun? Tämä on yksi lukuisista eettisistä kysymyksistä, joihin joudutaan vastaamaan ennen kuin autonomiset ajopelit, robottiautot, yleistyvät. Suuret autonvalmistajat arvioivat tämän tapahtuvan jo vuoden 2020 tietämiltä alkaen.
Robottiautoja koskeva etiikka voi olla myös elämän ja kuoleman kysymys. Projektijohtaja Harri Santamala Metropolia Ammattikorkeakoulusta on sitä mieltä, että isot eettiset kysymykset tulisi ratkaista puolueettomalla areenalla esimerkiksi EU:ssa tai maailmanlaajuisesti YK:n linjauksilla. Tällöin päätökset sitoisivat autonvalmistajia, sillä nyt yksittäiset yritykset voivat pitkälti määritellä reunaehtojaan.
Santamala ja liikennetekniikan professori Tapio Luttinen Aalto-yliopistosta pohtivat klassisia tilanteita, joissa on vain huonoja vaihtoehtoja ja auto pitäisi ohjelmoida valitsemaan pienempi paha. Etukäteen olisi siis ratkaistava, kenen henki ensisijaisesti säästettäisiin ja miten vastuut jakautuvat.
– Jos pitää väistää suojatielle ryntäävää lasta jalkakäytävälle, jossa on toinen ihminen, eli pitäisi valita, mitä tapahtuu, pohtii Luttinen.
Sinun kiireesi vai minun?
Tulevaisuuden autoon voi olla mahdollista ohjelmoida hätätilannetoiminto, jonka perusteella kyseinen auto saa etuoikeuden esimerkiksi liikennevalojen vihreänä aaltona tai mahdollisuuden ylittää ruuhkainen risteys ennen muita. Millainen hätätilanne siis kelpaisi ja kuinka usein sen voisi kytkeä päälle?
– Jos ajoneuvoon voidaan määritellä, että minulla on kiire, silloinhan kaikki tekevät sen, Luttinen arvioi.
Hätätoimintojen määrää voitaisiin rajoittaa kiintiöillä; näin kukaan ei voisi antaa itselleen etuoikeuksia päivittäin.
