Miltä kuulostaisi viini tölkissä? Nämä ovat vuoden 2012 viinitrendit!

Vuoden 2012 viinitrendeihin kuuluu muun muassa samppanjaa, viiniklubeja, luomua ja laatutietoisuutta. Viiniasiantuntijat Winestate Oy:stä paljastivat mistä viinimaailma puhuu juuri nyt.

Viini on viisasten juoma. Viisastu siis vuoden viinitrendeistä ja tiedät mitä kannattaa juoda vuonna 2012!

Moscato-madness

Yhdysvallat valloittanut moscato, eli makea, kupliva, jälkiruokien kanssa nautittava viini nostaa suosiotaan myös Suomessa. Italiasta kotoisin olevassa makeassa ja kevyessa moscatossa voi havaita hedelmäisiä ja kukkaisia makuvivahteita. Moscatosta on tullut hetkessä amerikkalaisten hiphop-artistien ja elokuvatähtien trendikkäin suosikkijuoma. Samat julkkikset jotka aikoinaan vannoivat Crystal-samppanjan nimeen, ovatkin nyt siirtyneet samppanjan litkimisestä moscaton siemailuun. Yhdysvalloissa moscaton myynti on vuodessa noussut huimat 73 prosenttia. Katsotaan kuinka nopeasti Suomi ottaa villityksen omakseen.

Kuohuviini ja samppanja

Alkon tilastojen mukaan kuohuviini ja samppanja kasvattivat myyntiään reilusti vuonna 2011. Suomalaiset ovatkin ottaneet kuohuviinit vihdoin omakseen ja kuohuviinejä juodaan yhä enemmän juhlajuomana nauttimisen lisäksi myös ruokajuomana. Kuohuviinien ja samppanjan myynnin kasvun odotetaan jatkuvan myös vuonna 2012. Edullisempien kuohuviinien lisäksi myös samppanja kasvattaa myyntiään laatutietoisten viininjuojien ansiosta, ja samppanjaa käytetään yhä enemmän myös drinkeissä.

Luomu ja eettisyys

Yhdysvalloissa luomuviinien myynti on viime vuonna tuplaantunut vuoteen 2010 verrattuna. Suomessakin eettisyys viinivalinnoissa on nousussa, sillä orgaanisuus ja eettisyys ovat tällä hetkellä Suomessa nopeimmin kasvava kuluttajatrendi. Vuonna 2012 luomuviinit ja reilun kaupan viinit tulevat edelleen kasvattamaan suosiotaan ja myös viinintuottajat alkavat panostaa yhä enemmän viinien eettiseen valmistukseen.

Laatu suhteessa hintaan

Etenkin nuoret aikuiset viininkuluttajat vaativat viineiltään entistä parempaa laatua suhteessa hintaan ja ovat myös valmiita maksamaan entistä enemmän ostamistaan viineistä. Epävakaa tilanne maailmantaloudessa on aiheuttanut sen, että kuluttajat vaativat rahalleen vastinetta myös viineissä.

Viinin arkipäiväistyminen

Viini tulee tulevina vuosina arkipäiväistymään Suomessakin. Vaatimustaso viinin nautittavuutta kohtaan kasvaa kun viininkuluttajat oppivat tuntemaan oman viinimakunsa yhä paremmin ja juovat vain viinejä joista oikeasti pitävät. Viinin arkipäiväistymiseen liittyy viinin nauttiminen myös uusissa mitä mielikuvituksellisimmissa muodoissa. Viini ei ole enää turhan vakavasti otettava asia, vaan viineillä saa myös leikkiä. Suosiotaan lisäävät viinidrinkit, tölkkiviinit ja viinien variaatiot kuten samppanja jäillä.

Rennot viiniklubit ja viinibaarit

Nyt viiniklubit eivät ole enää vain vanhojen herrojen hienosteleva harrastus, vaan viiniklubit alkavat nostaa suosiotaan myös nuorten aikuisten keskuudessa. Myös rennot viinibaarit yleistyvät, ottaen vaikutteita Lontoossa suosituksi nousseista sherry-baareista.

Viini sosiaalisessa mediassa

Sosiaalisen median myötä viinistä on saatavilla yhä enemmän informaatiota yhä nopeammin. Viinikysymyksien esittäminen ja viinivinkkien vaihtaminen sosiaalisessa mediassa helpottaa viineihin tutustumista ja levittää viinitietoisuutta.

Kehittyvä markkinointi

Viiniä mainostetaan yhä mielikuvituksellisimmilla tavoilla. Tietyn bändin tai artistin mukaan nimetyt musiikkiviinit yleistyvät, lisäksi viiniä aletaan pakata yhä innovatiivisempiin pakkauksiin. Ruotsissa 2011 järjestetyillä viinimessuilla nähtiin muun muassa käsilaukun mallinen viinipakkaus.

Lähteet: Winestate Oy

Riika Nykänen/MTV3

Lue myös:

    Uusimmat