Miksi turkistarhaajat rinnastavat lemmikit turkiseläimiin? Suomen turkiskasvattajat vastaavat kysymyksiin kohumainoksesta

Suomen turkiskasvattajat vastaavat kysymyksiin kohumainoksesta 0:43
Yllä tiivistys siitä, mistä kohussa on kyse.

Voiko elämä häkissä olla hyvä, kysyy Suomen turkistarhaajien mainos. Suomen turkistarhaajat osti maanantain Helsingin Sanomista kohua herättäneen etusivun mainoksen, jossa rinnastettiin turkiseläimet lemmikkeihin.

Mainoksessa on marsun kuva ja viesti siitä, että turkiseläimet kasvavat samankaltaisissa olosuhteissa kuin lemmikkimarsut.

Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liiton, eli Suomen turkistarhaajien viestintäjohtaja Olli-Pekka Nissinen vastaa MTV Uutisten kysymyksiin.

Mitä tällä mainoksella tavoiteltiin?

– Mainoksella tavoitellaan laajempaa ymmärrystä turkiselinkeinosta, vastuullisesta turkiskasvatuksesta ja mitä kaikkea siihen liittyy. Viimeisen vuoden aikana olemme selvittäneet suomalaisten asenteita turkiskasvatukseen erinäköisissä kyselyissä ja teemahaastatteluissa. Siltä pohjalta lähdimme menemään eteenpäin.

Pidättekö kuvaa turkistarhauksesta epärealistisena?

– Se ei ole kokonainen. Tietysti kriittisten sidosryhmien ääni on voimakas ja heillä on paljon sosiaalisen median näkyvyyttä. Vuosittain on salakuvauksia, ei vain turkiselinkeinosta, vaan muistakin maatiloista.

– Nekin kuvat ovat totta, mutta ne eivät ole kokonaisuuksia, vaan niin sanotusti prosenttiluokkaa. Tilojen pyörittäminen on jotain ihan muuta kuin mikä somen kuvista välittyy.

Millaista palautetta tuli ja vastasiko se odotuksia?

– Ihan kiitettävästi, eli noin 2 500 kommenttia Facebook-sivulla. Kriitikot ovat yleensä enemmän äänessä, mutta tykkäyksiä kokonaissaldosta on noin puolet. Olemme pyrkineet vastaamaan kaikkiin kommentteihin. Vierailupyyntöjä tiloille on tehty noin kahden bussilastillisen verran.

Kuinka laajasti vierailuja on mahdollista tehdä?

– Ne pyritään järjestämään eri maakunnissa kootusti niin, että jos on pääkaupunkiseudulta, Pohjanmaalta tai Itä-Suomesta, niin vierailijoille järjestyisi kohtuullisen lyhyt matka. Pitkällä tähtäimellä tavoitteenamme on se, että jatkuvasti olisi joku tila auki, jolla voi vierailla.

Rinnastitte mainoksessa häkkilemmikit ja turkiseläimet. Lemmikeille hyvinvoinnilla on itseisarvo, kun taas turkiseläimillä hyvinvoinnilla on välinearvoa. Kuinka toimiva rinnastus on?

–Meidän idea on se, että kaikkien eläinten mahdollisimman hyvä hoito on tavoite. Totta kai rinnastuksia tulee, mutta toisaalta on yllättävän paljon lemmikkieläimiä, joiden liikkuminen on rajattua tai niitä pidetään kiinni. Ehkä tämä oli keskustelua herättävä avaus.

– Kiitoksia on myös tullut, että enpä ollut tullut ajatelleeksi. Hyviäkin kuvia lemmikinomistajilta on laitettu, että millaisia virityksiä marsuille ja kaneille on kotona laitettu.

Viestintäjohtaja Olli-Pekka Nissinen sanoo myös, että maanantainen kokosivun mainos oli vasta lähtölaukaus Suomen turkiskasvattajien mainoskampanjalle.

– Aloitus profiilin nostossa, on lisää luvassa. Eläinten hyvinvointi, yrittäjyys, kiertotalousasiat ja että aito turkis on muoviton sekä kestävä hyötyvaate. Näillä näkökulmilla tulemme esille tämän vuoden aikana.

Lue myös:

    Uusimmat