Voiko elämä häkissä olla hyvä, kysyy Suomen turkistarhaajien mainos. Suomen turkistarhaajat osti maanantain Helsingin Sanomista kohua herättäneen etusivun mainoksen, jossa rinnastettiin turkiseläimet lemmikkeihin.
Mainoksessa on marsun kuva ja viesti siitä, että turkiseläimet kasvavat samankaltaisissa olosuhteissa kuin lemmikkimarsut.
Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liiton, eli Suomen turkistarhaajien viestintäjohtaja Olli-Pekka Nissinen vastaa MTV Uutisten kysymyksiin.
Mitä tällä mainoksella tavoiteltiin?
– Mainoksella tavoitellaan laajempaa ymmärrystä turkiselinkeinosta, vastuullisesta turkiskasvatuksesta ja mitä kaikkea siihen liittyy. Viimeisen vuoden aikana olemme selvittäneet suomalaisten asenteita turkiskasvatukseen erinäköisissä kyselyissä ja teemahaastatteluissa. Siltä pohjalta lähdimme menemään eteenpäin.
Pidättekö kuvaa turkistarhauksesta epärealistisena?
– Se ei ole kokonainen. Tietysti kriittisten sidosryhmien ääni on voimakas ja heillä on paljon sosiaalisen median näkyvyyttä. Vuosittain on salakuvauksia, ei vain turkiselinkeinosta, vaan muistakin maatiloista.
Lue myös: Kysely: Valtaosa suomalaisista vastustaa nykymuotoista turkistarhausta
– Nekin kuvat ovat totta, mutta ne eivät ole kokonaisuuksia, vaan niin sanotusti prosenttiluokkaa. Tilojen pyörittäminen on jotain ihan muuta kuin mikä somen kuvista välittyy.
