Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksei Suomessa ole nollatoleranssia päihtyneenä ajamisen suhteen?

1:52Tältä näyttää autoilu rattijuopon silminTältä näyttää autoilu rattijuopon näkövinkkelistä.
Julkaistu 15.11.2019 17:59
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Miksei Suomessa ole nollatoleranssia päihtyneenä ajamisen suhteen?

Vastaus: Rattijuopumusten torjumiseen pitää panostaa riittävällä tavalla – kuitenkin niin, että keinot kohdennetaan todellisiin riskiryhmiin.

Rattijuopumusta ei tule hyväksyä missään muodossa. Jokaisen kuljettajan onkin pidettävä kiinni omasta henkilökohtaisesta nollatoleranssistaan eli rattiin ei saa hypätä maistelleena sen enempää kuin väsyneenä tai sairaanakaan.

Valvonnan tulisi kohdentua todellisiin riskeihin

Olemassa olevia promillerajoja ei ole mielekästä alentaa, koska nykyistä promillerajaa vähemmän maistelleiden kuljettajien osuus onnettomuuksissa ei puolla nykyistä tiukempaa puuttumiskynnystä.

Suuri osa rattijuopoista, varsinkin onnettomuuksia aiheuttavista, on uusijoita, jotka ajavat kovassa humalassa. Heillä on yleensä elämässään runsaasti myös muita ongelmia. Tällaisten henkilöiden kohdalla ongelmien ratkominen ei onnistu vain liikennepoliittisin keinoin.

Mikäli promillerajaa alennettaisiin, olisi vaarana, että poliisin valvontaresurssit käytettäisiin liikenneturvallisuuden kannalta olennaisten asioiden sijaan vähemmän vaarallisten tekojen valvontaan. Tällöin nykyisen rattijuopumusrajan ylittäneisiin – eli todelliseen riskiryhmään – kohdistuva valvonta todennäköisesti vähenisi, koska valvontaresurssia tuskin lisättäisiin. Näin koira pääsisi veräjästä entistä helpommin.


Ajon estäminen päihtymyksen vuoksi

Kesäkuun alussa 2020 voimaan astuvassa uudessa tieliikennelaissa on pykälä ”ajon estäminen päihtymyksen vuoksi”:

Jos nautitun alkoholin toteamiseksi tehtävässä kokeessa moottorikäyttöisen ajoneuvon tai raitiovaunun kuljettajan havaitaan nauttineen alkoholia, mutta kokeen tuloksen perusteella ei ole todennäköisiä syitä epäillä hänen syyllistyneen rattijuopumukseen, ja päihtymys selvästi vaikuttaa kuljettajan ajokykyyn, poliisimies, rajavartiomies ja tullimies voivat kieltää ja tarvittaessa estää häntä kuljettamasta moottorikäyttöistä ajoneuvoa tai raitiovaunua, kunnes hänen elimistössään ei enää ole havaittavaa määrää alkoholia.

Alkoholia nauttineen kuljettajan, jonka veren alkoholipitoisuus ei kuitenkaan vielä täytä rattijuopumuksen tunnusmerkistöä, ajaminen voidaan siis tulevaisuudessa keskeyttää, kunnes elimistössä ei enää ole havaittavaa määrää alkoholia.

Uuden säännöksen puuttumiskynnyksen ja ajon estämisen tarpeellisuuden arvioinnin kriteerit ovat sanoilla ”voivat kieltää ja tarvittaessa estää” jätetty harkinnanvaraisiksi. Tällainen harkintavalta edellyttää yhdenmukaista toimintatapaa ja ohjeistusta. Käytännössä kyseessä on määräaikainen ajokielto teosta, joka ei ole rangaistava, mikä soveltuu huonosti meidän oikeusjärjestelmäämme – varsinkin, kun huomioidaan se, ettei näiden kuljettajien osuus onnettomuuksissa poikkea täysin selvistä kuljettajista.

Rattijuopumusongelmaa tulisikin ratkoa ensisijaisesti lisäämällä kiinnijäämisriskiä nykyisillä promillerajoilla ja langettamalla tekoon syyllistyneille riittävät ja yhdenmukaiset rangaistukset.

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Lähes joka toinen suomalainen olisi valmis hyppäämään päihtyneen kuljettajan kyytiin – älä unohda muuttunutta lakiaÄlä unohda: Poliisi saa keskeyttää ajamisesi, vaikka rattijuopumusraja ei ylittyisi – voi tapahtua jo yhden kaljan jälkeenMuistathan myös jussina: Uusi laki sallii poliisin keskeyttää matkasi jo yhden kaljan jälkeenLoppu nuorten kuskien yöajeluille? Ministeriö kannattaa yöaikaisen ajamisen rajoittamistaPoliisi saa keskeyttää autoilijan matkan vaikka jo yhden kaljan jälkeenMiksi liikenteessä ei ole nollatoleranssi alkoholin suhteen?
LiikenneLiikenneturvallisuusLiikennevalvontaRattijuopumusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"