Mainos

Mikä tulee oikeasti halvimmaksi? Volkswagen Golf on tarjolla bensa- ja dieselmallina, hybridinä sekä sähköautona

1:27
Volkswagen T-Cross maksaa Suomessakin alle 20 000 euroa.

Harvasta automallista on tarjolla niin monta eri versiota kuin Volkswagen Golfista. Se onkin otollinen auto eri käyttövoimaversioiden kustannusten vertailuun.

Voittoa tavoittelemattoman ICCT:n (International Council for Clean Transportation) selvityksen mukaan sähköauto tulee kokonaiskustannuksiltaan halvimmaksi, kun verrokkina ovat vastaavan automallin polttomoottori- ja hybridiversiot. Jopa sen korkeampi hankintahinta huomioiden.

Selvityksessä tarkasteltiin Volkswagen Golfin bensiini- ja dieselkäyttöisten versioiden kustannuksia hybridi- ja täyssähkömalleihin.

Sähköauton käyttökustannuksia laskivat alhaisempi verotus, pienemmät käyttövoimakustannukset (sähkö), kohtuullisemmat huoltokulut sekä auton ostamiseen saatavat tuet.

Kaikkein kalleimmaksi vaihtoehdoksi osoittautui yllättäen Golf GTE eli auton hybridiversio. Auton hankintahinta ei nimittäin ole niin paljon täyssähköistä e-Golfia halvempi, että se kuittaisi polttoaineen, verojen ja ylläpidon tuomat lisäkustannukset.

Selvityksessä laskettiin, että sähköautoja suosivassa Norjassa autoilija säästäisi jopa 27 prosenttia hankkiessaan sähkö-Golfin dieselmallin sijaan. Saksassa säästö olisi 11 prosenttia, Ranskassa 12 ja Hollannissa 15 prosenttia- Brittikuskit säästäisivät viitisen prosenttia johtuen politiikasta, joka ei suosi sähköautoja niin vahvasti.

Lähde: Auto Express, ICCT

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja