Ei ole mikään salaisuus, että kylmyys vaikuttaa akun kestoon – käyttötarkoituksesta riippumatta. Yhdysvaltain autoliiton tuoreen tutkimuksen perusteella sähköautojenkin toimintamatka voi kutistua pakkasen vuoksi huomattavan paljon – ainakin silloin, jos kuljettaja mielii pitää auton sisätilat lämpiminä.
USA:n autoliitto AAA otti hiljattain vertailuun Tesla Model S:n, Volkswagen e-Golfin, Chevrolet Boltin, BMW i3s:n sekä Nissan Leafin selvittääkseen, kuinka paljon pakkanen rokottaa niiden toimintamatkaa.
Testi suoritettiin sisätiloissa dynamometrillä, mutta testikammion lämpötilaa pystyttiin säätelemään läkähdyttävästä kesäkelistä aina pakkaslukemiin asti.
Lämmitys lähes puolitti toimintamatkan
Ensimmäisenä kaikkien autojen akut ajettiin täydestä tyhjäksi noin 24 celsiusasteen lämpötilassa, minkä jälkeen sama tehtiin 6 pakkasasteessa ja 35 asteen helteessä.
Akut ajettiin tyhjiksi sekä ilmastoinnin ja lämmityksen kanssa että ilman niitä.
