Mika Salon ja Ossi Oikarisen yhteistyö sujui loistavasti, kunnes F1-tiimi teki yllättävän tempun: "Puhuimme liikaa suomea niiden mielestä"

Uransa viimeisen F1-kauden vuonna 2002 Toyotalla ajanut Mika Salo koki saaneensa yhteistyön suomalaisinsinööri Ossi Oikarisen kanssa hyvin toimimaan, kun japanilaistiimi päätti yllättäen erottaa kaksikon.

Viikonlopun F1-lähetyksessä Oikarinen laskeskeli työskennelleensä F1-urallaan peräti 23 kisakuljettajan ja 12 testikuskin kanssa. Joukkoon mahtuu myös Mika Salo, jonka kanssa Oikarinen toimi jo ennen Toyota-aikoja Arrowsilla.

– Mikan kanssa oli hirveän helppo tehdä töitä, koska tiesi aina, mitä saa. Mika kertoi aina oman mielipiteensä – välillä hyvin kovaäänisestikin, mutta tiesi aina, mitä Mika haluaa autolta.

– Ja sitten kun asia oli käyty läpi, niin siihen ei enää palattu, vaan mentiin elämässä eteenpäin. Siinä mielessä Mikan kanssa oli helppo tehdä töitä, Oikarinen muistelee.

Toyotalla kaksikon yhteistyö kuitenkin keskeytyi, kun tiimi päätti yhtäkkiä siirtää Oikarisen toiselle puolelle pilttuuta.

– Meidäthän erotettiin silloin Toyotalla. Ne panivat meidät eri autoihin sen takia, koska puhuimme liikaa suomea niiden mielestä, Salo toteaa.

– Vaikka emme puhuneet paljoa suomea. En tiedä, oliko siellä taustalla joku kateellinen vai mikä oli, Oikarinen sanoo.

– Meillähän sujui tosi hyvin alussa, kun Ossi oli minun inssinä, mutta tosiaan, tiimi päätti vain laittaa Ossin toiseen autoon. Sen jälkeen mua ei kiinnostanut Ossi enää, Salo nauraa.

Miten Oikarinen vertailee Salon kanssa toimimista italialaiseen Jarno Trulliin? Ja mitä vikaa Salon kisainsinöörissä oli Ferrarilla? Näistä lisää jutun videolla.

Lue myös:

    Uusimmat