Kevytautohanke on kohdannut myös vastustusta. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kuitenkin uskoo, että kevytautojen turvallisuus on omaa luokkaa verrattuna mopoautoihin.
Suomessa körötellään jo reilun vuoden kuluttua kevytautoilla, mikäli pitkään valmisteltu hanke menee läpi eduskunnan täysistunnossa.
Uuteen kevytautojen ajoneuvoryhmään kuuluisivat henkilöautosta muutetut, nopeudeltaan enintään 45 kilometriin tunnissa rajoitetut ajoneuvot. Kevytautoja saisi kuljettaa AM-kortilla, kuten mopoautojakin.
Kevytauto saisi painaa korkeintaan 1500 kiloa ja sellaiseksi saisi muuttaa henkilöauton, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen. Kevytauto saisi tulevaisuudessakin olla korkeintaan kymmenen vuoden ikäinen. Tällä varmistettaisiin se, että erityisesti nuorten käytössä olisi jatkossakin uudehkoja ja mahdollisimman turvallisia ajoneuvoja.
Kevytautojen uskotaan parantavan nuorten liikenneturvallisuutta, mutta hanke on kohdannut myös vastustusta.
EU-komissio antoi aiemmin esitysluonnoksesta huomautuksen, jonka mukaan ehdotetut lakimuutokset eivät täytä unionin lainsäädännön vaatimuksia erityisesti unionin ajokorttilainsäädännön osalta. Esitys kuitenkin korjattiin komission edellytykset täyttävään muotoon.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio uskoo, että EU:ssa vastustetaan kevytautoja, koska virkamiehet pelkäävät mopoautoteollisuuden puolesta.
– Mopoautoja ei kuitenkaan olla kieltämässä, Kallio muistuttaa.
