Mercedeksen G-sarjan tuorein versio on melkoinen monsteri. Sen neliveto on toteutettu Unimogista lainatuilla portaaliakseleilla, ja ripeistä kyydeistä vastaa Mercedes-AMG GT:stä tuttu nelilitrainen tuplaturbo-V8. Yhdistelmä on kieltämättä erikoinen.
Suomeen joulukuussa 2015
Hinta avoinna
Tykkäsimme
- vaikuttavista maasto-ominaisuuksista
- suorituskyvystä
- erottaa pojjaaat miehistä
Emme tykänneet
- olisiko auto vähemmän äijämäinen modernilla kuusisylinterisellä dieselmoottorilla?
Kun jo tavallinen G-sarjalainen on varsin vaikuttava näky, uusi 4x42 on tätä potenssiin kaksi. Unimog on vielä G-sarjaa kovempi maastotyökalu, joten 4x42 hyötyy sen alustarakenteista. Portaaliakselissa auton pyöräthän ovat akselin keskipisteen alapuolella, joten maavara paranee merkittävästi. Sitä on peräti 43,8 senttiä eli tuplaten tavalliseen Geehen verrattuna. Kahluusyvyyttäkin autolle luvataan vaikuttavasti tasan metri.
Portaaliakseliston myötä auton raideleveydet ovat kasvaneet merkittävästi; tarkkaan ottaen 264 millillä. Auton kokonaisleveys on venähtänyt jo selvästi yli kahteen metriin, joka tekee kaupunkipyörittelystä hieman haastavaa. Auton korkeus on kasvanut myös, ja 2,24 metriä käy olemaan joihinkin parkkihalleihin jo liikaa. Myös autoon kiipeäminen käy jo lähes pienestä urheilusuorituksesta, varsinkin jos auton helmat ovat rapaantuneet.
Galleria
Vaativassa maastoajossa 4x42:n alla pyörivät 18-tuumaiset ja vahvistetut renkaat, joilla voi ajaa teräväänkin sepelikkoon. Normaali rengaskoko on puolestaan 325/55 R 22. Enkä ihmettelisi yhtään, että moni tämän auton ostaja laittaa alle vieläkin isommat kiekot. Matkusmukavuuteen vaikuttaa kaksoisjousi/vaimenninrakenteella toteutettu mukautuva iskunvaimennus, jossa on kaksi säätöä: mukava ja urheilullinen. Meno on oikeasti mukavan pehmeää.

