Mega-Stalin, Marttakerho ja Äkäinen anoppi – rakettifirmat kertovat, miten ilotulitteet saavat erikoiset nimensä

Uusivuosi on ilotulitteiden kulta-aikaa niin myyjien kuin ostajienkin kannalta. Paukkuja on myynnissä lukemattomia erilaisia, mutta yksi asia yhdistää niitä: mielikuvituksekkaat nimet. Miten tuotteet, kuten vaikkapa Svengaava Hirvi tai Nitropurkki, ovat saaneet nimensä?

Osan nimistä keksii markkinointiosasto, osa taas tulee asiakkaiden ehdotuksista, kertoo Suomen Ilotulitus Oy:n toimitusjohtaja Kalervo Kaarre.

Myös Rakettitukku käyttää toisinaan asiakkaidensa ehdotuksia tuotenimien pohjalla.

– Olemme tuoneet sosiaalisessa mediassa esille, että pyydämme asiakkaitamme ehdottamaan meille tuotenimiä. Nimiehdotuslista käydään läpi ja siitä valitaan eri tuotekategorioihin sopivat nimet. Mikäli asiakkaan ehdotus on päätynyt tuotekäyttöön, hän on saanut lahjakortin, Rakettitukun toimitusjohtaja Antti Aitto-oja sanoo.

Nimet voivat viitat tuotteen ominaisuuksien ja efektien lisäksi myös ajankohtaisiin aiheisiin. Suomen Ilotulituksen valikoimiin kuuluu muun muassa räppäri Cheekin kappaleen kanssa saman niminen Sokka irti, Rakettitukulla on puolestaan Hästäkki-niminen sosiaalisessa mediassa käytettävään risuaitamerkkiin viittaava tuote.

– Koetetaan löytää ajanmukaisia nimiä joukkoon. Voisin veikata, että esimerkiksi nimi Hästäkki on kolme-neljä vuotta ja sitten se kuuluu jo vaihtaa, Aitto-oja kommentoi.

Suomalaiset käyttävät raketteihin jopa 20 miljoonaa euroa 2:52

Anoppi toistuu ilotulitteiden nimissä

Molemmista ilotuliteyrityksistä kerrotaan, ettäpalautetta enemmän nimet aiheuttavat niitä ihmetteleviä kommentteja.

– Ihmiset pitävät niitä aika hauskoina, osuvina tai kuvaavina. Ollaan saatu positiivista palautetta eikä koskaan oikeastaan negatiivista, Kalervo Kaarre sanoo.

Mutta mitkä ovat toimitusjohtajien omat suosikit nimivalikoimien joukosta ovat?

– Hästäkki on osuva nimi pienelle tuotteelle, suurin rakettipussi taas on Sikariporras. Minusta ne on hyviä nimiä. Historiasta taas Anopin sähinät tulee mieleen, Aitto-oja luettelee.

Myös Kaarteen mieleen on ollut heidän valikoimiensa kärttyiseen naisihmiseen viittaava tuote: Äkäinen anoppi.

– Kyllä se nimi siitä tuotteen ominaisuudesta juontaa, se on kohtuullisen vinhasti toimiva tuote, Kaarre nauraa.

Lue myös:

    Uusimmat