Marion: Olkaa hyvä – Kaikki singlet 1971-1986 (4 cd)

(Capitol 2005)

Vaalea leidi lavalla, Marion Rung juhlii tänä vuonna 45-vuotistaiteilijajuhlaansa. Juhliin osallistuu myös levy-yhtiö EMI, joka isännöi Marionin levytyksiä hänen menestysvuosinaan 70-luvulla ja joka jälleen 2000-luvulla on ottanut tähden riveihinsä. Muhkea Kaikki singlet –paketti sisältää kaikki Marionin singlekappaleet (niin a- kuin b-puoletkin) niiden 15 vuoden ajalta, jolloin hän EMI:lle levytti.

EMI-vuosinaan Marionin tähti oli kirkkaimmillaan. Jo 60-luvulla paikkansa Suomen poptaivaalla varmistanut tähti nousi todenteolla tähtikaartin kärkeen menestymällä hienosti vuoden 1973 Eurovision laulukilpailuissa Tom Tom Tom –kappaleella. Tämän jälkeen seurasi lähes katkeamaton hittiputki, johon kuuluivat mm. kappaleet Eviva Espanja, El Bimbo, Kuusamo, Kylähäät, Rakkaus on hellyyttä, Señorita por favor ja Hyvästi yö.

Menestys euroviisuissa ja vuotta myöhemmin voitto Intervision laulukilpailuissa Puolassa avasivat Marionille menestyksekkään uran myös Saksassa. Englanninkielisten markkinoiden valloitustakin yritettiin siinä kuitenkaan onnistumatta. 80-luvun puolivälin paikkeilla Marionin ura oli laskusuunnassa ja vasta 90-luvun puolivälin jälkeen ura lähti uuteen nousuun, joka huipentui yhteiseen konserttikiertueeseen muiden leidien, Katri-Helenan, Lea Lavenin ja Paula Koivuniemen kanssa.

Marionin hitit ovat olleet saatavilla jo lukuisilla cd-kokoelmilla aiemmin. Kaikki singlet –kokoelma on kuitenkin enemmän kuin pelkkä hittikokoelma. Mukana olevista b-puolista monia ei koskaan ole julkaistu edes lp-muodossa saatikka cd:llä. Kokoelman neljäs cd on paketin helmi, sillä se sisältää kaikki Marionin Saksassa julkaisemat 11 kappaletta sekä samanverran englanninkielisiä versioita Marionin hiteistä, joilla menestystä yritettiin saada myös Suomen ja Saksan rajojen ulkopuolella. Jännittävää on havaita, kuinka monet Suomessa hiteiksi nousseet kappaleet (esimerkiksi El Bimbo, Señorita por favor, Kylähäät ja Napoleon) ovatkin peräisin Rungin saksalaisesta repertuaarista. Todellisia harvinaisuuksia ovat levyn kaksi ainoastaan Puolassa 1974 julkaistua levytystä.

Paketin mukana tuleva perusteellinen diskografia antaa paljon mielenkiintoista lisätietoa 70-luvun suomalaisesta iskelmäbisneksestä. Tuttua on se, että 70-luvun menestyskappaleista suurin osa oli käännösversioita kansainvälisistä hiteistä. Uutta sen sijaan oli ainakin minulle se, että suuri osa näistä Marionin levytyksistä pohjautui ulkomaisiin taustanauhoihin, joihin Suomessa nauhoitettiin vain uudet lauluosuudet. Näiden "karaokenauhojen" laatu vaihtelee keskinkertaisesta huonoon. Suomalaisen iskelmän vahvat miehet Antti Hyvärinen, Raimo Henriksson ja Rauno Lehtinen vastasivat siitä, että täysin suomalaisten levytysten taustat olivat huippuluokkaa. Myös alkuperältään saksalaisten levytysten taustalla ollut Rudi Bauer teki Marionin kanssa hyvää jälkeä.

Jos tuotannon laatu heilahteli Marionin uran aikana, vaihteli paljon myös sävellysten ja sanoitusten laatu. Marionin musiikki oli 70-luvulla tunnetusti kepeää. Syvällisiä ja vakavia lauluja saa hänen tuotannostaan hakemalla hakea. Vakavampaa Marionia kuultiin lähinnä hempeissä rakkauslauluissa sekä laulajalle rakkaissa juutalaisissa sävelmissä. Vakavan Marionin hienoimmat tulkinnat ovat uljas Hyvästi yö sekä kokoelman uusin levytys Tänään.

Varsinaista hömppää Marionin singleillä sitäkin enemmän. Hömpän paremmasta päästä ovat hitit El Bimbo, Señorita por favor ja Kylähäät, jotka tuntuvat vetäviltä iskelmiltä vielä 2000-luvullakin. Pahasti jo vanhentuneita renkutuksia ovat Marionin suomalaiset versiot mm. kansainvälisistä hiteistä Ring Ring, Ding-a-dong, Dancing queen ja Disco tango, joissa myös ulkomailta ostettu instrumentaaliraita on laadultaan varsin kyseenalainen.

Monissa tapauksissa mentiin metsään myös sanoitusten osalta. On esimerkiksi vaikea ymmärtää minkälaisessa mielentilassa suomalaisten arvostama sanoittaja Juha Vainio on mennyt kirjoittamaan aivan kaameaa huttua mm. lauluihin Napoleon ja Ihmejuttu. Säepari ”Mies pieni pienen Korsikan, valtas koko Europaan. Niin moni häneen vihastui, mut naiset kaikki ihastui…” saa 2000-lukulaisen kuulija huulet hämmästyneeseen irveeseen. Ylivainio-ilmiöstä innoituksensa saanut riimikukkanen ”Se oli ihmejuttu kun vaari tuttu meni steppiään jo ilman sitä keppiään…” saa kuulijassa aihetta jo pakokauhuun.

Olkaa hyvä – kaikki singlet 1971-1986 kuvaa Marionin uran huippuvuosia rehellisesti sekä hyvässä että pahassa. Marion oli, ja on edelleen, äärimmäisen ammattitaitoinen esiintyjä, jolla oli 70-luvulla avaimet maailmanvalloitukseen. Hän tyytyi kuitenkin edistämään uraansa Suomessa, missä hänen laulettavakseen saamansa materiaali oli valitettavan epätasaista.

Kokoelman tekijät ovat tehneet kiitettävän perusteellista työtä. Erityisen suuri kiitos tulee 28-sivuisen kirjasen hyvin toimitetusta sisällöstä sekä harvinaisista saksalaisista ja puolalaisista levytyksistä. Pieni miinus siitä, että mukana on vain vuodet 1971-1986. Kaksi cd:tä lisää ja annos levy-yhtiöiden välistä ystävyyttä olisivat riittäneet siihen, että kokolmassa olisi ollut mukana todellakin kaikki Marionin singlet vuosilta 1961-2004.

teksti: Mikko Suhonen

Lue myös:

    Uusimmat