Audi S4 nakuttaa pöytään melkoiset vääntölukemat V6-dieselmoottorin turvin. Sen hallitsevin piirre on kuitenkin siirtynyt moottorista ajettavuuteen.
Audin S-mallisto sijaitsee mielenkiintoisessa välissä RS-mallien alapuolella, mutta kuitenkin selkeästi erotettuna tavallisemmin A-kirjaimella alkavasta autokatraasta. Usein niissä on yhdistynyt Audin nelivetotekniikkaan jokseenkin hillitty ulkokuori, ansiokas arkikäytettävyys ja luonteikas suuri bensiinimoottori. Uusin Audi S4 rikkoo näistä ainakin viimeisen kirjoittamattoman säännön.
On hurja ajatella, että vain kaksi malliversiota takaperin Audi S4 oli varustettu 4,2-litraisella vapaasti hengittävällä moottorilla. Ahdetun V6-bensiinimoottorin kautta on kuljettu Euroopan osalta dieselin puolelle. Yhdysvaltojen markkinoille on ymmärrettävistä syistä saatavilla yhä myös bensiiniversio, mutta Euroopassa uudistettu S4 liikkuu aina 3,0-litraisen ahdetun dieselmoottorin turvin.
Mielenkiintoinen mauste on 48-voltin järjestelmään yhdistetty sähköinen ahdin, jolla minimoidaan turboviivettä. Autossa on yhä ainoana varsinaisena voimanlähteenä perinteinen polttomoottori, mutta kevythybridijärjestelmä mahdollistaa jarrutusenergian talteenoton 0,5 kWh:n kokoiseen akkuun sähköisen ahtimen ja perinteisten lisälaitteiden energiantarpeisiin. Järjestelmä auttaa polttoainepihistelyssä esimerkiksi mahdollistamalla moottorin sammuttamisen kesken ajon.
0:56



