Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maksoitko Viking Linen risteilystä kymmeniä euroja liikaa? Vika paljastui asiakkaan ihmeteltyä outoa hintaeroa: "Meillä on käytössä dynaaminen hinnoittelu"

Viking Line oli korjannut molemmat hinnat tiistaihin mennessä asiakkaan otettua yhteyttä varustamoon.
Viking Line oli korjannut molemmat hinnat tiistaihin mennessä asiakkaan otettua yhteyttä varustamoon.© Lentokuva Vallas Oy / Viking Linen mediapankki
Julkaistu 27.09.2022 18:53

Iiris Korteniemi

iiris.korteniemi@mtv.fi

Asiakas oli varaamassa Viking Linen risteilyä Helsingistä Tukholmaan viime keskiviikkona, kun hän huomasi risteilyn hinnoissa hämmentävän eron: samaa matkaa myytiin eri hinnoilla.

Yhden aikuisen Helsinki–Tukholma -risteily, johon sisältyi a-hytti, buffet ja aamiainen maksoi pakettihintana 247 euroa.

Hakutuloksen alapuolella oli vaihtoehto, jossa sama risteily maksoi 219 euroa, kun matkaan valitsi itse erikseen a-hytin ja ateriat varauksen yhteydessä. Täysin saman risteilypaketin hintaero oli siis 28 euroa.

Hintaeroa on ollut myös ainakin yön yli kestävässä Helsinki–Tallinna -miniristeilyssä. Asiakas huomasi eron niin ikään viime viikolla. Viking Line oli korjannut molemmat hinnat tiistaihin mennessä asiakkaan otettua yhteyttä varustamoon.

Viking Line korvaa hintaeron, jos asiakas reklamoi

Viking Linelta kerrotaan sähköpostitse, että kyseessä on ollut varausjärjestelmän tekninen vika.

– Meillä on käytössä dynaaminen hinnoittelu, joka elää kysynnän ja tarjonnan mukaan. Kanta-asiakkaille eli Viking Club -jäsenille pyrimme tarjoamaan päivän parhaan hinnan.

– Näistä kahdesta hinnoittelusta johtuen tietyt kanta-asiakkaat ovat saaneet risteilynsä edullisemmin kuin mitä kampanjahinta olisi ollut, Viking Linen markkinointijohtaja Ninna Suominen kertoo viestissään.

Yritys kertoo palauttavansa rahallisesti hintojen erotuksen, mikäli väärään hintaan risteilyn varannut asiakas reklamoi asiasta. Asiasta voi olla yhteydessä Viking Linen myyntipalveluun.

Markkinointivirheestä tulee kertoa niissä kanavissa, joissa se on ollut

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) johtava asiantuntija Anniina Huolman kertoo, että yritykset voivat lähtökohtaisesti tarjota haluamiaan palveluita haluamallaan hinnalla kuluttajalle. 

– Se, miten yritys tuotteitaan rakentaa, on yrityksen liiketoimintaan liittyvää päätöksentekoa.

Huolman kertoo, että tuotteiden markkinoinnissa ei saa kuitenkaan johtaa kuluttajaa harhaan esimerkiksi sen suhteen, että pakettihinta voisi olla edullisempi kuin matka muutoin, mikäli näin ei ole.

Jos yritys on antanut markkinoinnissaan virheellistä tietoa, sen tulee Huolmanin mukaan korjata virhe.

– Heidän täytyy oikaista se niissä kanavissa, joissa mainosta on esitetty kuluttajille.

Huolman neuvoo, että mikäli kuluttaja huomaa, että häneltä on esimerkiksi veloitettu jostakin palvelusta liikaa ja haluaa siitä hyvityksen, kannattaa ensisijaisesti ottaa yhteyttä yritykseen.

Mikäli asiaan ei saada yhteisymmärrystä, voi asiassa kääntyä Kuluttajaneuvonnan puoleen.

Katso myös: M/S Gabriella törmäsi laituriin katajannokalla  – Näin Viking Line kommentoi tapahtunutta:

4:03M/s Gabriella törmäsi laituriin Katajannokalla – näin Viking Line kommentoi tapahtunutta

Lisää aiheesta:

Uusi lisämaksu iski risteilyihin – MTV Uutiset todisti, kun edukkaalta vaikuttavan hytin lopullinen hinta lävähti silmien eteenJyväskyläläinen kauppa mainosti vahingossa poskettoman halpaa kahvia – pitääkö tuote myydä virheellisellä hinnalla?Jonne kärtti vastausta Finnairilta kuukausitolkulla – korvaussumma kohosi yli kymmenkertaiseksi, kun asia oli tulossa julkisuuteen Yksinhuoltajaäidit odottivat rahojensa palautusta kuukauden ilman selitystä – näin parjattu matkatoimisto Detur puolustautuu peruutusruuhkansa keskeltäMatkailija tyrmistyi, kun lomamatkan hinta nousi yli 200 euroa kesken nettivarauksen – kuluttajariitalautakunnan mukaan kyseessä on laillinen toiminto, yhdellä ehdollaLauran Thaimaan-lennot peruttiin puskaradiosta saadun alekoodin takia – Norwegian: Koodia jaettiin ilman lupaamme
Viking Line Yritykset ja bränditAsiakaspalveluKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Viking Line
  • 14.11.16:59
    Ruoka

    Tiesitkö? Laivan buffetista voi saada alennusta tietyssä tapauksessa

  • 19.10.11:09
    Seksuaalirikokset

    Viking Gracen joukkoraiskaus tapahtui Suomen puolella – näin poliisi kommentoi tapausta

  • 18.10.21:38
    Raiskaus

    Aftonbladet: Nuoren suomalaisnaisen joukkoraiskauksesta epäillyt neljä miestä päästetty vapaaksi

  • 4.5.06:29
    Asian ytimessä.doc

    Himoristeilijä Sami on käynyt laivalla jo 500 kertaa – myös koti muistuttaa risteilyalusta

  • 26.2.07:45
    Ruoka

    Tässä tapauksessa laivan buffetista voi saada alennusta