Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maailman nopeimmat mukitelineet: Koenigsegg Gemera on nelipaikkainen "hyperheauto", jossa on ratkiriemukkaat 1 700 hevosvoimaa

0:47Koenigsegg Gemera on neljän hengen hyperautoKoenigsegg Gemera on neljän hengen hyperautoKoenigsegg
Julkaistu 03.03.2020 17:46

Ville Järveläinen

Koenigsegg Gemera on aivan uudenlainen hyperauto, sillä se on suunniteltu mukavaksi neljälle matkustajalle. Kyytiin mahtuu vielä tavaraakin.

Ruotsalainen Koenigsegg järjesti tänään monien muiden autovalmistajien tapaan poikkeuksellisen esittelytilaisuuden. Valmistajien oli määrä ottaa osaa Geneven autonäyttelyyn, mutta tapahtuma peruttiin koronaepidemian vuoksi.

Koenigsegg tosin järjesti oman tilaisuutensa tapahtumalle varatussa messuhallissa ja kiltisti omalla osastollaan. Yleisöä tai mediaa ei ollut paikalla.

Lue myös: Ruotsalaista Koenigseggiä ei todennäköisesti olisi olemassa ilman pakastettua kanaa

Aivan uusi autoluokka

Yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Christian von Koenigsegg kuvailee tänään esiteltyä Gemeraa "Mega-GT:ksi" – ja nimenomaan historian ensimmäiseksi sellaiseksi.

GT-kirjainyhdistelmä viittaa grand toureriin, jolla tarkoitetaan tyypillisesti nopeaa ja mukavaa urheiluautoa, jonka tavaratila mahdollistaa hieman pidemmät reissut kuin ihan perinteisillä urheilu- tai superautoilla.

"Mega" puolestaan antaa ymmärtää, että kyseessä on jotain "superia" tai "hyperiä" enemmän, mutta käännettäköön von Koenigseggin käyttämä termi nyt vaikkapa hyperheautoksi.

Nollasta sataan alle kahdessa sekunnissa

Saksiovilla varustettu Gemera on suunniteltu neljälle matkustajalle ja heidän matkatavaroilleen. Suksiluukkua autosta on turha etsiä, mutta tilaa tavaroille löytyy joka tapauksessa enemmän kuin mihin näin suorituskykyisissä autoissa on totuttu.

Ja sitä suorituskykyähän piisaa. Hevosvoimia on tässä ladattavassa hybridissä poskettomat 1 700, joista yli tuhat revitään kolmesta sähkömoottorista. Sähkömoottoreita on yksi kummallakin takapyörällä ja kolmas kampiakselilla. Niiden kaverina on 600-heppainen bensakone.

Nollasta sataan päästään alle kahdessa sekunnissa, mikä on järjetön lukema mille tahansa kaksipaikkaisellekin ajoneuvolle.

Pelkkien sähkömoottoreiden voimin autolla pääsee viitisenkymmentä kilometriä täydellä latauksella. Huippunopeus – ilman bensamoottorin apua – on rajoitettu 300 kilometriin tunnissa. Kaikki hanat auki Gemera yltää 400 km/h:n nopeuteen.

Mukavuuksia löytyy

Koenigsegg on kunnioittanut GT-termiä ja panostanut Gemerassa tosissaan myös matkustusmukavuuteen.

Valmistajan mukaan auto soveltuu arkiseenkin käyttöön, mutta on suunniteltu erityisesti pidemmille ajomatkoille – tapahtuivat ne sitten perheen tai kavereiden kesken. Tässä auttaa myös kolmen metrin akseliväli, jonka ansiosta jalkatilaa on myös takapenkkiläisille.

Mukitelineitä löytyy yhteensä kahdeksan kappaletta, joista puolet on lämmitettävissä ja puolet viilennettävissä. Tämän lisäksi autossa on oma internet-yhteys langattomalla tukiasemalla, neljä lukuvaloa ja 11-kaiuttiminen äänentoistojärjestelmä.

Gemeraa tullaan valmistamaan 300 kappaletta. Hinta ennen veroje pyörinee noin miljoonan dollarin tuntumassa.

Katso Koenigseggin tiistainen esittelytilaisuus alta.

Lähde: Koenigsegg

Lue myös: Tesla veti maton ruotsalaisen multimiljonäärin jalkojen alta – "Se oli häpeällistä"

Lisää aiheesta:

Dacia esitteli "markkinoiden halvimman" sähköauton – olisiko tässä riittävästi autoa sinun tarpeisiisi?Varattavissa nyt myös Suomessa: Teslan ja kumppanit ihan tosissaan haastava Lucid Air murskaa ennätyksiä – "Toimintamatkaa on helppo kasvattaa"Köriläsmaasturi rantautui viimein Suomeen – yli viisimetrisessä amerikanlaivassa ei ole varusteissa säästeltyTätä kaunotarta ei radalla rääkätä: McLaren GT on brittivalmistajan kaikkien aikojen ylellisin luomusTop 5: Geneven autonäyttelyn sähköautot – ”Ei löydy enää pysäyttäjää”Koeajo: Maailman nopein maasturi on härskin ylellinen – yhtä nopea kuin uusi Porsche 911 Carrera S
AutotAutonäyttelytSuperautotKoenigseggLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa