Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maailma ei maallistu: Islam ja katolinen kirkko vahvassa kasvussa

Julkaistu 25.03.2016 00:01

MTV UUTISET - STT

Uskonnollisuus ei ole tutkijoiden mukaan häviämässä minnekään Suomessa tai maailmalla. Sen sijaan uskonnollisuudessa on tapahtumassa muutoksia.

Esimerkiksi Suomessa kirkkouskonnollisuus on menettänyt otettaan yhteiskunnassa. Ennen tiiviissä yhteisöissä oli enemmän painetta toimia ja ajatella tietyllä tavalla, mutta tämän päivän osin pirstaloituneissa yhteiskunnissa ihmisille on tarjolla enemmän vaihtoehtoja.

– Suomessa kirkon jäsenenä oleminen on ollut osa sitä, mitä on olla hyvä, tavallinen suomalainen. Tämä sidos on nuoremmilla sukupolvilla heikentynyt, sanoo yliopistonlehtori Teemu Taira Helsingin yliopiston uskontotieteen laitokselta.

Tutkimuskoordinaattori Jussi Sohlberg Kirkon tutkimuskeskuksesta on samoilla linjoilla. Uskonnot eivät ole globaalistikaan pyyhkiytymässä pois.

– Länsimainen sekularisaatiotrendi ei ole tyypillistä maailman mittakaavassa johtuen jo pelkästään väestönkasvuun liittyvistä syistä. Islamin rooli ja kasvu maailmassa on vahvaa samoin kuin katolisen kirkon.

Sohlbergin mukaan myös kristinuskon suuntauksista helluntailaiskarismaattisuus kasvaa erittäin voimakkaasti. Tällä hetkellä arvioidaan, että maailmassa on 500–600 miljoonaa helluntailaiskarismaattista kristittyä. Heidän määränsä kasvaa etenkin Afrikassa, Latinalaisessa Amerikassa ja osissa Aasiaa.

Lisääntynyt uskonnollinen tarjonta

Vaikka maallistuminen on vahva suuntaus länsimaissa, se ei Sohlbergin mukaan anna koko kuvaa ihmisten uskonnollisuuden muutoksesta.

– Muuttumiseen liittyy myös se, että uskonnollisuus on länsimaissa tietyllä tavalla privatisoitunut. Lisäksi uskonnollinen tarjonta on lisääntynyt. Esimerkiksi Suomessa uskonnollisten yhteisöjen määrä on jo pitkään kasvanut.

Uskonnot Suomessa -tietokantaan on listattu noin tuhat uskonnollista tai uskonnollistaustaista yhteisöä. Kooltaan ja rakenteeltaan ne ovat toki erilaisia.

– Myös maahanmuuttajien myötä Suomen uskonnollinen kenttä moninaistuu. Suomessa arvioidaan tällä hetkellä olevan 60 000–70 000 muslimia, Sohlberg sanoo.

Usein hänen mukaansa kuitenkin unohdetaan, että maahanmuuttajien joukossa on myös aika paljon kristittyjä. Tästä kertoo esimerkiksi katolisen kirkon jäsenmäärän tasainen kasvu viime vuosina.

Kohti monimuotoisempaa yhteiskuntaa

Teemu Taira on puhunut uskonnon notkistumisesta. Sen mukaan ihmiset voivat olla uskonnollisia olematta minkään yhteisön jäsen.

– Ihmiset eivät läheskään aina hae opillista pohjaa, vaan löytävät joko hetkellisiä tai pitkäkestoisia kokemuksia, hyviä tuntemuksia ja elämänhallinnan välineitä.

Katsomuksellisesti siirrytään Tairan mukaan kohti monimuotoisempaa yhteiskuntaa. Korostetaan yksilön valintaa. Yksilö päättää, mikä on hänelle sopivaa.

– On mahdollista käyttää erilaisia uskonnollisia toimintamuotoja tilanteen mukaan kiinnittymättä loppuelämäksi yhteen yhteisöön tai sen oppeihin.

Esimerkkinä Taira mainitsee, että monet äiti Amman suomalaisista halaajista ovat kirkon jäseniä eivätkä he näe siinä mitään ristiriitaa.

Monet siis ammentavat uskonnolliseen katsomukseen aineksia monista eri tavoista ja perinteistä.

– Tällaisia ovat esimerkiksi meditaatioliikkeet, self help -käytänteet, jooga, mindfulness ja enkelihenkisyys. Kaikki eivät miellä näitä uskonnollisiksi asioiksi, vaan puhuvat mieluummin henkisyydestä, Sohlberg huomauttaa.

Lisää aiheesta:

Nuorten uskonnollisuudessa on tapahtunut muutos, joka yllätti tutkijankinRuotsissa vuoden ilmiöksi voi nousta Jeesus – Suomessa on ainekset samaanSuomessa asenteet islamia kohtaan Euroopan kielteisimpiä – heijastuvat syrjivään käyttäytymiseenKirkosta eroamistahti hidastui, suomalaisten uskonnollisuus yhä monimuotoisempaa – nuorten keskuudessa yleistyy uushenkisyysUskontoa tunnustavien osuus maailman väestöstä kasvaa, Islamista on tulossa maailman suurin uskonto – Kiinassa kristittyjen määrä lisääntyy vauhdillaMiten tunnetun elokuvaohjaajan pojasta tuli kohutun Opus Dein ensimmäinen suomalainen pappi? Isä Oskari Juurikkala kertoo tarinansa MTV Uutisten haastattelussa
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 14:18
    Sää

    Harmautta et pääse pakoon: Joonas Koskela kertoo, miten sateinen syyssää koettelee Suomea

  • 13:58
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt: Ei viitteitä räjähdeaineista

  • 12:05
    Tulipalot

    Omakotitalo roihusi Simossa: Raunioista löytynyt ruumis

  • 10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 10:31
    Kuolemantapaukset

    Poliisi tutkii Joroisten räjähdystä onnettomuutena