Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maahantuoja vahvistaa MTV Uutisille: Volkkarin tuleva sähköauto on isoimmalla akulla vain nelipaikkainen – lisävarustelistalla toinenkin pettymys

7:26Volkswagen on aloittanut ID.3:n valmistuksenID.3:n valmistus on käynnistynyt Saksan Zwickaussa.
Julkaistu 15.01.2020 20:04

Ville Järveläinen

Volkswagenin ensimmäinen sähköautoksi suunniteltu malli on kohdannut pientä vastatuulta tuotantonsa alkuvaiheessa. Suomeen Volkswagenia maahantuova K-Auto vahvistaa myös sen, etteivät auton kaikki versiot ole viisipaikkaisia.

Volkswagenin ID.3-täyssähköauton marraskuussa käynnistynyttä tuotantoa ovat vaivanneet auton ohjelmistoon liittyvät ongelmat, joiden vuoksi ensimmäiset valmistuvat yksilöt varustetaan hieman epätäydellisemmällä ohjelmistolla ja päivitetään myöhemmin. Valmistuvat autot varastoidaan odottamaan kyseistä päivitystä.

Lue myös: Ensin tuli Kupla, sitten Golf, ja nyt esiteltiin ID.3 – Volkkarin sähköinen kansanauto maksaa Saksassa alle 30 000 euroa

Volkswagen aikoo valmistaa tänä vuonna noin 100 000 ID.3:a Saksan Zwickaussa sijaitsevalla tehtaallaan. Puutteellisella ohjelmistolla varustettuja autoja on saksalaisen Manager Magazin -julkaisun mukaan yli 20 000.

Automotive News Europe haastatteli Volkkari-pomo Herbert Diessiä, joka kertoi, että ID.3 saapuu myyntiin suunnitellusti ensi kesänä, eikä sitä olla lykkäämässä uuden Golfin tavoin.

Syynä on se, että mikäli autoa ei saada myyntiin suunnitellusti, ottaa saksalaisjätti riskin rankoista, satojen miljoonien tai jopa miljardien eurojen päästösanktioista, jotka sitä uhkaavat, mikäli se rikkoo EU:n tiukkoja päästörajoja mallistonsa CO2-lukemien osalta.

Isoin akku ei välttämättä paras vaihtoehto

Volkswagenia maahantuovan K-Auton viestinnästä vahvistetaan MTV Uutisille, että Golfin kokoluokkaan istahtavan ID.3:n isoimmalla 77 kWh:n akustolla varustettu versio saapuu markkinoille hieman poikkeuksellisella istumajärjestelyllä.

– Isoimmalla akulla tuleva ID.3 on 4-paikkainen, eikä siihen saa panoraamakattoluukkua, viestintäpäällikkö Riitta Karjalainen kertoo.

Mikäli autonsa haluaa viisipaikkaisena, on ostajan tyydyttävä 45 tai 58 kWh:n akustoon. Auton WLTP-standardin mukaiset toimintamatkat ovat 330, 420 ja 550 kilometriä yhdellä latauksella – akun koosta riippuen.

Hätäisimmille tarkoitetussa mallissa erilainen ilmastointi – ainakin alkuun

Ensimmäisenä markkinoille saapuva ID.3-versio on 1ST Edition -varustelulla.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että kyseisessä versiossa ei ole kaksialueilmastointia, eli kuljettaja ja etumatkustaja eivät voi säätää ilmastoinnin lämpötilaa omille puolilleen eri lukemiin.

– Kaksialueilmastointi on mahdollisesti tulossa myöhemmin päivitettävänä toimintona.

ID.3 kykenee vastaanottamaan merkittäviäkin järjestelmäpäivityksiä verkon yli, joten monia ominaisuuksia voidaan lisätä tai parantaa myöhemminkin ilman sen suurempaa vaivaa asiakkaalle.

Lue myös: Volkkarin täyssähköinen farmari alkaa hahmottua – tämä ei voi olla enää kaukana tuotantoversiosta

Lisää aiheesta:

Volkkarin kansansähköauton myynti on alkanut, tässä Suomi-hinnat – hätäisimmät joutuvat pärjäämään ilman kahta toimintoaVolkkarin uusi sähköauto on Saksassa halvempi kuin vastaava Golf – VW kumosi huhut viivästymisestäYksi Volkkarin historian tärkeimmistä autoista vaarassa myöhästyä jopa vuodella? Yli 10 000 työntekijää ratkoo mystisiä ongelmiaUnohda GTI – Volkswagenin tuleville sporttimalleille uusi lisänimi?Ensin tuli Kupla, sitten Golf, ja nyt esiteltiin ID.3 – Volkkarin sähköinen kansanauto maksaa alle 30 000 euroa"Diesel-Golfin hintainen" sähkö-Volkkari nyt varattavissa myös Suomessa – sai erikoisen nimen
AutotSähköautotAutotehtaatVolkswagenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa