Suomen – ja koko maailman – suosituin Volkswagen on mennyt isosti uusiksi. Saksalaisjätti esitteli kahdeksannen sukupolven Golfin torstai-iltana Suomen aikaa.
Golf on saksalaisen Volkswagenin historian menestynein malli. Sitä on myyty maailmanlaajuisesti yli 35 miljoonaa kappaletta.
Golfin kahdeksas sukupolvi on edellisversiota digitaalisempi, ennakoivampi ja valmistajan mukaan myös intuitiivisemmin operoitava.
Kansanauton tuorein sukupolvi ottaa myös valtaisan loikan eteenpäin sähköistämisen kanssa, sillä uusi Golf tulee tarjolle kaiken kaikkiaan viitenä erilaisena hybridinä. Täyssähköversiota uudesta Golfista ei enää nähdä, sillä VW:n tulevat sähköautomallit ovat osa ID-mallistoa.
Auton ulkomitat ovat säilyneet käytännössä ennallaan, mutta design on ottanut loikan eteenpäin. Auto näyttää matalammalta ja dynaamisemmalta kuin edeltäjänsä.
Ohjaamossa ilmettä hallitsee digitaalisuus ja suuret näytöt. Avainsanoja ovat muun muassa kosketuspainikkeet, liukunäppäimet ja ääniohjaus.
Uuden Golfin myötä Volkswagen hylkää tutut varustelutasot. Trendline, Comfortline ja Highline jäävät historiaan, ja tilalle tulevat Golf, Life, Style sekä sporttinen R-Line. Suomeen ei tuoda lainkaan kaikkein alinta Golf-varustelutasoa, mutta Life-taso on nimeltään Golf.
Uusi Golf tuo tullessaan myös kahdeksan uutta moottoriversiota. TSI (bensiini), TDI (diesel) ja TGI (kaasu) saavat kuitenkin kaverikseen eTSI:n sekä eHybridin. Ensimmäisenä mainittu on kevythybridi, jälkimmäinen puolestaan ladattava hybridi.
