Luottaisitko kumirunkoiseen nastaan? Kuulostaa ehkä oudolta, mutta tuntuu hyvältä

Joka syksy käydään sama tuttu keskustelu nasta- ja kitkarenkaiden paremmuudesta. Rengasvalmistaja Continental haluaa tehdä aiempaa paremman kompromissin näiden väliltä ja se kulkee nimellä FlexStud.

Saksalainen Continental on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Continentalin valikoimasta löytyy renkaita moniin tarpeisiin ja yksi tuotekehityksen painoalueista on pohjoisiin oloihin soveltuvissa talvirenkaissa. Näihin lukeutuvat sekä pehmeällä kumiseoksella varustetut kitkarenkaat että perinteiset nastarenkaat.

Suomessa nastarenkaiden osuus talvirenkaista on ylivoimainen, mutta myös kitkarenkailla on vannoutuneet käyttäjänsä. Perinteisiä argumentteja kitkarenkaiden puolesta ovat hiljaisuus ja joustavampi vaihtoajankohta. Nastarenkaiden suorituskykyyn erityisesti jäisellä pinnalla kitkarengas ei pysty, mutta etenkin etelässä monesti paljaalla asfaltilla ajettaessa nastan heikkouksiin luetaan ääni ja nastan aiheuttama tiekuluma.

Yhdistääkseen kitkan mukavuuden ja nastan pidon Continental esitteli viime vuonna jo myynnissään olleseen IceContact 2 -nastarenkaaseen täysin uudenlaisen nastan. Kovametallista valmistetun nastan ympärillä oleva runko oli perinteisen alumiinin sijaan valmistettu kumista. Tämän ansiosta renkaan aiheuttama ääni oli huomattavasti alhaisempi, minkä lisäksi vähäisempi metallikosketus tienpintaan vähensi renkaan aiheuttamaa tiekulumaa.

Suomalaista kehitystyötä

Edellistä rengasta valmistettiin vain muutamia tuhansia kappaleita, joiden avulla valmistaja keräsi kokemuksia kumirunkoisen nastan toiminnasta oikeissa oloissa oikeiden asiakkaiden toimesta. Nyt esitelty täysin uusi Continental IceContact 3 nostaa kumirunkoisella nastalla varustetun renkaan ominaisuudet uudelle tasolle monella mittarilla.

Renkaan perusominaisuuksissa isossa roolissa ovat luonnollisesti renkaan pintakuvio ja kumiseos. Uusi symmetrinen pintakuvio poistaa paremmin vettä ja loskaa, minkä ansiosta uutuusrengas voittaa edeltäjänsä märissä olosuhteissa. Parantuneet kuivan kelin käsittelyominaisuudet puolestaan nojaavat uusiin jäykempiin poikittaislamelleihin.

Edellisessä renkaassa esiteltyyn kumirunkoiseen nastaan on tehty lukuisia parannuksia. Nastan muotoa on kehitetty ja renkaassa onkin kahta erilaista nastaa. Toiset näistä huolehtivat veto- ja jarrutuspidosta, kun taas niin sanotut käsittelynastat varmistavat renkaan hyvän sivuttaispidon ja nopean reagoinnin ohjaukseen. Tämä tuo oman haasteensa myös nastojen asentamiseen, sillä oikein toimiakseen niiden pitää olla tarkasti oikeassa kulmassa. Nastojen kiinnittämisessä käytetään edeltäjän tapaan Continentalin patentoimaa nastojen pinnoitus- ja kiinnitysmenetelmää, mikä varmistaa nastojen pysymisen paikoillaan ja oikeassa asennossa renkaan elinkaaren ajan. Nastoja yhdessä renkaassa on noin parisataa kappaletta.

Helpointa suorituskykyerojen vertaaminen on suoralla kaaviolla edeltäjään. Uuden renkaan pito-ominaisuudet jäällä ovat parantuneet kymmenen prosenttia. Valmistajan mukaan perinteisesti parannus sukupolvien välillä on muutaman prosentin luokkaa, joten nyt kyseessä on poikkeuksellisen suuri parannus. Tämän lisäksi yksi merkittävimmistä parannuksista on tapahtunut nastarenkaalle haastavan tiekuluman suhteen, sillä rengas kuluttaa ajoalustaa 20 prosenttia vähemmän kuin edeltäjä perinteisillä alumiinirunkoisilla nastoilla. Samalla renkaan synnyttämä ääni on vähentynyt seitsemän prosenttia.

Vaikka kyseessä on saksalainen rengasvalmistaja, niin suomalaiset saavat olla ylpeitä nastainnovaatiosta. Kumirunko sekä kovametalliosan tarkasti kehitetty muoto ovat nimittäin peräisin Keski-Suomesta. Innovaation takana on vuosikymmeniä Tikkakoskella nastoja valmistanut Tikka Spikes Oy, joka päätyi vuonna 2008 Continentalin omistukseen. Tikkakoskella valmistettavia nastoja myydään myös muille rengasvalmistajille, mutta kumirunkoinen nasta pysyy Continentalin yksinoikeutena.

Pääsimme pikaisesti tutustumaan uuden nastan ominaisuuksiin sekä asfaltilla että jäällä. Ensimmäisenä vuorossa ollut vertailu edeltäjään edeltäjään asfaltilla paljastaa äänimaailman merkittävän muutoksen. Hitaissa nopeukissa ero perinteisen nastan kanssa on marginaalinen, mutta taajamanopeuden yläpuolella ero äänessä on todella merkittävä. FlexStudilla varustetusta renkaasta ei kantaudu auton sisätilaan nastarenkaiden perinteistä ”vollotusta”, mikä parantaa merkittävästi mukavuutta pitkiä ajomatkoja ajatellen.

Käsiteltävyys ja pito-ominaisuudet jäällä tekivät myös vaikutuksen. Tehokas nelivetoinen auto kiihtyy vaivattomasti jääradalla, mutta tätäkin suuremman vaikutuksen teki hyvä jarrutuspito. Myös ohjattavuus säilyi tarkkana kaikissa tilanteissa, ja autolla oli helppo ajaa leikitellen. Tämä ei ymmärrettävästi ole olennainen ominaisuus tieliikenteessä, mutta kertoo omaa kieltään renkaan kyvykkyydestä haastavissa olosuhteissa.

Uusilla kumirunkoisilla nastoilla varustetut renkaat tulevat myyntiin vielä kuluvan kevään aikana. Rajallisesta tuotantokapasiteetista johtuen FlexStud pysyy toistaiseksi vain muutamien rengaskokojen yksinoikeutena; kumirunkoiset nastat löytyvät uusista IceContact 3 -renkaista, jotka ovat 17-tuumaisia tai suurempia. 16-tuumaiset ja tätä pienemmät renkaat ovat edelleen varustettu perinteiselle alumiinirunkoisella nastalla. Pienemmän koon renkaat joutuvat tyytymään jääominaisuuksissa kolmen prosentin parannukseen edeltäjään verrattuna, mutta muissa oloissa renkaissa ei pitäisi olla eroa. Continentalin tarkoituksena on laajentaa kumirunkoisen nastan käyttöä myös pienempiin renkaisiin tuotantomäärien kasvaessa.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Lue myös:

    Uusimmat