Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Luota, mutta älä liikaa – robottiautojen kehitys herättää lukuisia kysymyksiä

Luottaisitko sinä autoosi?
Luottaisitko sinä autoosi? Shutterstock
Julkaistu 03.12.2015 05:43
Toimittajan kuva

Laura Matilainen

laura.matilainen@mtv.fi

Tulevaisuudessa itseohjautuvat autot saattavat olla arkipäivää, mutta sitä ennen autonvalmistajien tulee ratkaista muutama tärkeä kysymys. 

Monilla suurilla autonvalmistajilla on kehittely- tai testivaiheessa kokonaan tietokoneen ohjaamia itseohjautuvia autoja.

Robottiautojen tekniikka on kehittynyt jo niin pitkälle, että ne pystyvät toimimaan liikenteessä varmemmin ja nopeammin kuin ihmiskuljettajan ohjaamana. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan ajamisen automaatiolla voidaan tulevaisuudessa vähentää inhimillisiä virheitä liikenteessä. 

Ihmisten vahvuus kuljettajina liittyy puolestaan epävarmoihin tilanteisiin, joissa robottiautojen kanssa on vielä kehitettävää. Suurin ongelma itseohjautuvien autojen kehittelyssä liittyykin juuri teknologian ja kuljettajan yhteistyöhön.

Kannattaa luottaa, mutta ei liikaa

Stanfordin yliopistossa tehyssä tutkimuksessa selvitettiin sitä, miten kuljettajat reagoivat robottiauton tarvitsemaan apuun. Robottiautojen yksi suurista ongelmista onkin juuri mukavuus ja helppous. Miten kuljettaja voidaan pitää jatkuvassa valmiustilassa vaaratilanteita varten?

Ihmisten ei myöskään pitäisi tuudittautua liikaa turvallisuuden tunteeseen, jotta he pystyisivät reagoimaan vaaratilanteisiin nopeasti. 

selfdrivingcar
Robottiautoissa voit lukea vaikka kirjaa, mutta se ei välttämättä kannata.Shutterstock

Toinen suuri kysymys kuuluukin, miten saada kuljettajat luottamaan teknologiaan niin, että he uskaltaisivat käyttää sitä. Luottaa saa, mutta ei liikaa. 

Useampi ärsyke herättää

Yksi ratkaisu kuljettajan huomion kiinnittämiseen voisi löytyä istuimesta. Tutkimuksien mukaan kuljettajan huomio saadaan parhaiten hereillä ärsyttämällä useampia aisteja, pelkät näkyvät varoitukset eivät riitä. Parhain lopputulos saataisiin äänimerkin tai fyysisen stimulaation, kuten tärisevän istuimen avulla.

Stanfordin tutkimuksen mukaan ratkaisu voisi myös löytyä myös rajoitetusta itseohjautuvuudesta, jossa auto hidastaa silloin, kun se huomaa kuljettajan huomion kiinnittyneen muualle kuin tiehen.

"Tekniikka ei ole idioottivarma"

Robottiautojen asiantuntija Google luottaa sen sijaan teknologiaan. Heidän mukaansa ihmiset ovat juuri ne tekijät, jotka tekevät autosta vähemmän turvallisen. Googlen ratkaisuna onkin prototyyppi, josta on poistettu ratti ja polkimet. Kuljettajan vastuu on rajattu ainoastaan käynnistysnappiin.

Cadillacilta on tulossa ensivuonna markkinoille valtatieajoon tarkoitetun Super Cruise järjestelmän, jossa auto hidastuu automaattisesti, jos kuljettajan huomiokyky ei ole tiessä.

googlecarGooglen prototyyppi itseohjautuvasta autosta on pienikokoinen menopeli.Shutterstock

–Emme vielä pysty myymään teknologiaa, joka sulkee kuljettajan kokonaan ulkopuolelle. Voit rentoutua, mutta sinun pitää olla tietoinen siitä, että tekniikka ei ole idioottivarma, kertoo General Motorsin tiedottaja Dan Flores ABCNewsille.

Suurin opetus Stanfordin tutkimuksessa olikin se, että kuljettajan ja tekniikan välistä yhteistyötä tulee kehittää vielä paljon pidemmälle. 

Lähde: ABCNews

Lisää aiheesta:

"Täyttää monen ikäkuljettajan tarpeet" – osa iän tuomista autoiluhaasteista on voitettavissa oikealla autovalinnallaHype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheitaMiten itsestään ajava auto toimii? Nämä asiat kannattaa tietääKädet voi kohta irrottaa ratista, silmiä ei vielä tiestä – itseohjautuvat autot ovat pian täälläKumpi pelastetaan, jalankulkija vai kuski? Mersu ratkaisi robottiautojen ongelmanLiikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • Eilen11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • pe14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • pe13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • pe08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas