Luonnonvalkoiset morsiusmekot kiehtovat – täysvalkoinen ei sovi suomalaiselle

Muotisuunnittelija Minna Hepburnin mukaan suomalaiset morsiamet ovat vuonna 2014 ihastuneet maksipituisiin mekkoihin.

Häämekkoja suunnitteleva suomalaissyntyinen MinnaHepburn kertoo, ettei tarkoituksella seuraa trendejä. Asiakkaiden toiveista huomaa, jos jokin tyyli on pinnalla.

– Olemme huomanneet, että asiakkaat haluavat tällä hetkellä, että mekko on selästä auki. Maksimekot ovat myyneet paremmin tänä vuonna. Edellisinä vuosin lyhyet mallit ovat olleet hyvin suosittuja, Hepburn kertoo.

– Ja ehkä nyt on ollut enemmän detaljia, on käytetty pitsinauhoja. Ja halkiota edessä, pikkuisen paljastetaan jalkaa.

Minnasta ei osteta puhtaanvalkoisia mekkoja lähestulkoon yhtään. Ivory, siis luonnonvalkoinen, myy senkin edestä.

– Varsinkaan suomalaiseen väritykseen valkoinen ei käy. Hyvin valkoinen on monesti vähän sinertävä ja vaikka olisi ruskettunut, se syö värin iholta aivan täysin. Luonnonvalkoinen myy, ja sellainen vähän antiikki. Värjäämme teellä hyvin paljon, jolloin kankaasta tulee vanhan näköinen. Monet pitsitkin ovat beigeen taittuvia. Ihmiset tykkäävät, varsinkin jos pitsiä käytetään, että on luonnonvalkoinen mekko ja pitsi saa olla vähän sellaista kellastunutta.

Muiden työtä ei kopioida

Monesti asiakas tulee liikkeeseen kuvan kanssa. Kuvista huomaa, jos toinen suunnittelija tai hääkuvaaja on voimakkaasti pinnalla.

– Siitä nähdään, minkä tyyppisiä mekkoja he tekevät. Saatetaan ottaa kuvasta inspiraatiota. Monelle asiakkaalle on sanottu, ettemme kopioi kuvasta. Jos asiakas tuo kuvan, voidaan tehdä siitä "minnamainen" mekko, mutta kopiointiin ei lähdetä. Ja toinen juttu on, ettemme suunnittele mekkoa. Asiakkaiden pitää itse antaa idea tai muutella meidän mekkoja.

Minnassa ei siis luonnostella couturemekkoja asiakkaalle.

– Haluamme pitää hinnat vähän alhaisempina, ja jos mennään suunnittelutyöhön, ne ovat kolmen-neljän tuhannen mekkoja.

Minnassa ei tarjota perinteisiä hääpukuja, ja Hepburnin mukaan monet heidän asiakkaistaan eivät välttämättä käytä korkokenkiä.

– Hirveän monet käyttää ballerinatossuja tai on paljasjaloin. Hyvin harvoin asiakkaat ovat isoissa korkkareissa, koska monilla on aika rentoja häitä. Saattaa olla maatilalla ja korot uppoavat nurmikkoon.

Suuri osa häämallistosta myydään netin kautta. Tämä asettaa haasteita mekkojen malleille.

– Pitää aina miettiä mekko nettimyynnin kannalta. Kauhean perinteisiä häämekkoja, jotka menevät tosi vartaloa pitkin, ei pysty myymään, koska monet naiset ovat eri paria yläosasta ja alaosasta. Meillä on hirveän paljon sellaisia malleja, että on istuva yläosa ja hameesta leviää. Silloin ainoat mittasuhteet, jotka ratkaisevat, minkä koon valitset, ovat rinta ja vyötärö. Ei niinkään lantio, mikä on aina ongelmallisempi.

Asiakas on tärkein lähde mekkojen suunnittelussa: häneltä saa suoran palautteen siitä, mikä toimii, ja mikä ei. Hepburn haluaisi pois muotimaailmassa yleisestä kaksi sesonkia vuodessa -ajattelusta. Häämekkokokoelmaa uudistetaan esimerkiksi poistamalla mekkoja, jotka eivät myy.

– Ja sitten taas on mekkoja, jotka myyvät ihan älyttömän hyvin. Niiden pohjalta luodaan uusi mekko, koska tiedetään, että se toimii.

Morsiusmuotia maailmalta – katso kuvia!

Klikkaa pikkukuvat isommiksi.


Lue myös:

Video: Kevään 2014 tyylitärpit


Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat