Loistavaa kisaa ajavalla Esapekka Lapilla pientä draamaa: ”Kisa olisi muuten loppunut samalla tavalla kuin Sardiniassa”

Esapekka Lappi oli yhtä hymyä Monzan MM-rallin perjantain erikoiskokeiden jälkeen.

Lapin iloisuuteen oli erinomainen syy. M-Sport Fordin suomalaiskuljettaja starttaa toiselta sijalta lauantain vuoristoerikoiskokeille.

M-Sport on antanut muille tiimeille tasoitusta Ford Fiesta WRC -autollaan, jota Lappi ja Teemu Suninen eivät ole päässeet testaamaan lainkaan syksyn aikana. Monzan haastavissa olosuhteissa Lappi on kuitenkin löytänyt hyvän vauhdin Fiestalla.

Lappi piti perjantaina jopa rallin kärkipaikkaa hallussaan, mutta Hyundain Dani Sordo nousi illan viimeisellä pätkällä pieksämäkeläisen edelle sekunnin erolla.

– Hyvältä tuntuu, vaikka en johdakaan rallia. Pakko olla tyytyväinen, sillä emme ole pitkään aikaan olleet tässä tilanteessa. Varsinkin se lämmittää, että olemme ajaneet vaikeissa olosuhteissa ilman isompia virheitä, Lappi kertoi MTV Urheilulle.

Lapin päivään mahtui myös pientä draamaa aamun ensimmäisellä pikataipaleella. Lapin pelastuksena oli se, että jokaisen Monzan radalla ajetun pätkän jälkeen oli 15 minuutin huolto.

– Vesipumppu hajosi. Kisa olisi muuten loppunut samalla tavalla kuin Sardiniassa, mutta huoltotauko oli hyvässä paikassa, Lappi naurahti.

Lappi vaihdatti ensimmäisessä huollossa Fiestaansa nastattomat talvirenkaat, joiden avulla hän ajoi selvän pohja-ajan ja nousi kisan kärkeen.

– Piti kokeilla jotain, kun huomasi, että tämähän voi loppua milloin vain. Lumipyörä olisi sopinut myös viimeiselle pätkälle, mutta renkaita oli pakko säästää.

Lauantaina rallikaravaani suuntaa Monzan moottoriradalta Comojärven lähistölle vuoristoteille, joilla saattaa tupruttaa lunta.

– Siellä voi olla useita, ellei jopa kymmeniä senttejä lunta huipulla. Huominenkaan ei ole helppo päivä. Täällä radalla on vielä suhteellisen turvallista pyöritellä, mutta lauantaina voi olla vaikeampaa, Lappi ennakoi.

Lue myös:

    Uusimmat