Mainos

Metro-onnettomuuden yksityiskohdat selvisivät – tutkinta paljasti virheen turvalaitteissa

Heinäkuussa sattuneen metroturman tutkinnassa on selvinnyt, että metron turvalaitesuunnittelussa on ollut virhe, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

Virhe mahdollisti kulkutien muodostamisen koeajojunalle, vaikka opetusjuna oli vaihdealueella.

Onnettomuudessa koeajojunan ja Itäkeskuksen asemalle vaihdealueelle pysäköidyn opetusjunan kyljet osuivat yhteen ja koeajojuna suistui kiskoilta. Kukaan ei loukkaantunut yöllisessä turmassa.

Aikataulujen ulkopuolella yöaikaan ajettavaa koeajo- ja opetusliikennettä ei ollut Otkesin mukaan suunniteltu riittävän hyvin. Kokonaiskuvan muodostaminen oli tämän takia vaikeaa.

Otkes antoi useita suosituksia metroliikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Osa suosituksista liittyy turvajärjestelmiin ja osa muihin asioihin kuten kuljettajien koulutukseen.

Onnettomuustutkintakeskus piti tänään infon, jossa kerrottiin, miksi törmäys tapahtui 27.7.2016. 

–  Yöllä kello kahden jälkeen tuli tekstiviesti Onnettomuustutkintakeskukseen onnettomuudesta.

– Hieman ennen kello kahta Itäkeskuksen asemalla oli kaksi opetusjunaa ja kaksi koeajojunaa. Liikenteenohjaaja teki lähtökulkutien koeajojunalle Vuosaaren suuntaan.  Ohjaajan oli tarkoitus tehdä kulkutie junalle yläkautta, mutta järjestelmä olikin tehnyt kulkutien alakautta, jolloin vastassa oli opetusjunan perä.

– Vihreää aja-opastetta ei tullut opastimeen. Liikenteenohjaaja antoi opastimeen poikkeusopasteen, jonka kuljettaja kuittasi hyväksytyksi.

– Kuljettaja lähti ajamaan opasteen tultua ja nosti nopeuden 20 km/h ja arvio, että hän mahtuu vieressä olevan junan ohi. Junien kyljet kuitenkin osuivat toisiinsa.

– Viereisen junan ohjaamon peili tuli kuljettajan ohjaamon sisään, jonka jälkeen kuljettaja havaitsi, että jotain on pielessä ja teki täysjarrutuksen. 

– Koeajojunan ensimmäinen teli suostui kiskoilta. Virtakisko tunkeutui koeajojunan lattiarakenteiden läpi.

– Tutkimuksesta nousi merkittäviä tietoja, mitkä tullaan ottamaan huomioon myös länsimetron valmistumisen myötä. Ennen tapausta HKL ei ollut tunnistanut metrojunien törmäämistä riskiksi.

Kukaan ei loukkaantunut törmäyksessä. 

Mainos

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.