Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikennevirasto: VR Trackin rataverkolla ollut laiminlyöntejä eri puolilla Suomea

VR Trackin juna kehäradan rakennustyömaalla Vantaan Kivistössä torstaina 10. heinäkuuta 2014. Kuvituskuva.
VR Trackin juna kehäradan rakennustyömaalla Vantaan Kivistössä torstaina 10. heinäkuuta 2014. Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 18.11.2016 12:51(Päivitetty 18.11.2016 16:50)

MTV UUTISET

VR:n tytäryhtiö VR Track on laiminlyönyt rataverkon kunnossapitoa useilla eri alueilla Suomessa.

Aiemmin esillä ovat olleet vaihteiden kunnossapidon puutteet Kouvolan alueella.  

Liikennevirasto paljasti tänä syksynä Kouvolan ongelmat pistokokeissa ja alkoi tutkia koko maan tilannetta. Samanlaisia pulmia paikannettiin myös Uudellamaalla ja Karjalan radalla.  

Kouvolan ongelmat olivat laajimmat, kun puutteita havaittiin noin 250 vaihteen kunnossapidossa. Kahdella muulla alueella kyse oli alle sadasta vaihteesta.  

-Luvut kuulostavat aika hurjilta, sanoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtava tutkija Esko Värttiö.  

Hänen mukaansa vaihteen kunto on ollut ainakin osasyynä parissa Kouvolassa tapahtuneessa junavaunun suistumisessa. Viimeisin merkittävä tapaus on vuodelta 2012. Vaihdeongelmista johtui myös 13 junavaunun suistuminen Vammalassa 2013. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.  

Otkes kuitenkin suositteli, että Liikennevirasto loisi selkeän vaihteiden kunnossapidon koulutusohjelman. Lisäksi haluttiin järjestelmä, jolla voitaisiin jatkuvasti valvoa kunnossapito- ja säätötöitä tekevien osaamista.  

Liikennevirasto aikoo nyt tarkentaa valvontamenettelyjään, kertoo rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen. Lisäksi VR Trackin ja muiden rataverkon kunnossapitäjien kanssa keskustellaan toiminnan kehittämisestä.  

Liikenneviraston mukaan VR Trackin kunnossapidon laiminlyönti Kouvolassa oli laajaa ja saattoi aiheuttaa turvallisuusriskejä raideliikenteelle. Ongelmat ovat sittemmin ratkaistu.  

-Koko maan osalta kunnossapitäjiltämme on edellytetty välittömiä korjaustoimenpiteitä, ja havaitut puutteet on korjattu, sanoo Tuominen.    

VR menetti merkittävästi asemiaan    

VR Track on menettänyt merkittävästi asemiaan Suomen rataverkon kunnossapidossa. Vielä viime kuussa VR Trackilla oli hallussaan puolet Suomen 12 kunnossapitoalueesta. Se jakoi ykkössijan Destian kanssa.  

Destia sai markkinajohtajuuden rataverkon kunnossapidosta tässä kuussa, kun se otti vastuulleen Kouvolasta Iisalmeen ulottuvan Savon radan. Liikenneviraston mukaan VR Trackin ongelmat alueella eivät vaikuttaneet ratkaisuun korvata yhtiö Destialla, koska päätös tehtiin jo keväällä.   

VR Track oli mukana kilpailutuksessa, mutta jättäytyi pois loppuvaiheessa, kun vuorossa olivat laatuarviointiin sisältyneet avainhenkilöiden haastattelut.  

Ensi keväästä lähtien VR Track jatkaa toimintaansa enää neljällä alueella, kun Destia hoitaa kahdeksaa aluetta. Ennen kuin rataverkon kunnossapito avattiin kilpailulle runsas vuosikymmen sitten, VR Track oli vastuussa koko Suomesta.   

Poikkeuksellinen rajaus ulos kilpailusta    

Torstaina Destialle myönnettiin Pohjanmaan radan kunnossapito, joka alkaa ensi keväänä. Liikennevirasto rajasi VR Trackin pois Pohjanmaan radan kilpailutuksesta Kouvolassa paljastuneiden kunnossapitopulmien vuoksi. Ratkaisu oli poikkeuksellinen.  

-Ei tällaista ole ollut aiemmin kunnossapitopuolella, sanoo Liikenneviraston kunnossapitoyksikön päällikkö Jukka Valjakka.  

VR Trackin väliaikaisen toimitusjohtajan Teemu Sipilän mukaan havaitut puutteet on otettu vakavasti ja korjaaviin toimiin ryhdytty.  

-Puutteet laadussa vaikuttavat luonnollisesti asiakassuhteeseen. Kun teemme tarjouksen, lähdemme siitä, että laatu on tilaajan haluama ja pyrimme kilpailemaan hinnalla, Sipilä sanoo.  

Lisää aiheesta:

Tutkinta paljasti 18 riskiveturia Suomessa: Vaara kaikille rautateiden käyttäjilleKoko kaukojunaliikenteen pysäyttäneen "kiskomontun" syy selvisi"Kiskomontusta" uutta tietoa – veturinkuljettaja kuuli oudon kolauksen jo viikko sittenKaukojunaliikenteen sekoittanut ratavaurio aiheuttanee VR:lle miljoonatappiotUutta tietoa: "Monttu kiskoissa" pysäyttää kaikki kaukojunat koko tiistaiksi – mahdollisesti veturin aiheuttamaVR peruu turvallisuussyistä kaikki kaukoliikenteen junavuorot tiistaina – junien pyörissä havaittu lovia
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:35
    Sotaharjoitukset

    Maavoimat jalkauttaa Ukrainan sodan oppeja – 15 000 varusmiestä ja reserviläistä sotaharjoituksiin

  • 08:14
    Teboil

    "Huonolta vaikuttaa" – Teboil-kauppiaat synkeinä taas uudesta yllätyksestä

  • 06:30
    Sanna Marin

    Marin-kohut menivät paikoin yli, Sipilää suojattiin medialta kuin "lapsikuningasta" – toimittajat arvioivat ministereiden kohtelun

  • 06:00
    Mielenterveys

    Marrasväsymys uuvuttaa suomalaisia – "Älytöntähän tämä on"

  • 05:35
    Sote

    Lappilaiset osoittavat mieltään Eduskuntatalolla