Liika kohteliaisuus voi kostautua liikenteessä – "Ei voi mennä niin, että..."
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Voiko liikenteessä olla liian hyväsydäminen?
Vastaus: Toisten tienkäyttäjien tarpeiden asettaminen omien vastaavien edelle on liikenteessä tärkeä taito, jota kannattaa vaalia. Ei ole kuitenkaan yhdentekevää, miten ja missä tilanteissa huomaavaisuutta osoitetaan.
Sujuvan, turvallisen ja toimivan liikenteen kannalta on tärkeää, että kaikilla liikenteessä liikkuvilla osapuolilla on yhteiset pelisäännöt, joiden mukaan toimitaan. Tämä helpottaa tienkäyttäjien välistä vuorovaikutusta.
Tieliikennelakiin kirjattu ennakointivelvoite velvoittaa tienkäyttäjän ennakoimaan toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovittamaan oman toimintansa sen mukaiseksi, sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. On siis varauduttava siihen, että kaikki tienkäyttäjät eivät aina toimi sääntöjen mukaan.
Erityisen tarkkaavainen on syytä olla silloin, kun tilanteen toinen osapuoli on lapsi, vanhus tai joku muu, jonka liikenteessäliikkumisvalmiuksien voidaan arvioida olevan rajoittuneita. Ennakointivelvoitteen tarkoitus ei kuitenkaan ole kumota varsinaista liikennesääntöä.
Yllätys tai väärinymmärrys
Sosiaalisuudella liikenteessä tarkoitetaan muun muassa muiden tienkäyttäjien tarpeiden asettamista omien edelle. Tämä on tärkeä ominaisuus kuljettajalla, mutta ei ole kuitenkaan yhdentekevää, miten ja millaisissa tilanteissa sitä hyödynnetään.
Jos esimerkiksi haluaa vapaaehtoisesti luopua ajovuorostaan toisen hyväksi, on huolehdittava, että tämä tapahtuu muuta liikennettä yllättämättä. Tilanne ei siis voi mennä niin, että huomaavainen tienkäyttäjä yhtäkkiä ja yllättäen jarruttaa voimakkaasti päästääkseen häneen nähden väistämisvelvollisen ajamaan ensin – ellei sitten kyseessä ole onnettomuuden tai vaaratilanteen ehkäisemiseksi tehtävä välttämätön toimenpide.
Tilanteesta ei saa myöskään syntyä väärinymmärtämisen mahdollisuutta muille tienkäyttäjille. Jos siis vaikkapa viestii jollekin kaukovaloja vilauttamalla, että ”mene vaan”, on olennaista ensin varmistaa, ettei kukaan kolmas osapuoli tulkitse merkkiä näytettävän hänelle.
On myös huomattava, etteivät muut tienkäyttäjät välttämättä ole hyväsydämisen kuljettajan ajatuksenjuoksussa sisällä ja tilanne saattaa tavalla tai toisella yllättää heidät.
Asiaa pahentaa se, jos huomionosoituksen kohteena olevan tienkäyttäjän huomio kohdentuu vain tietä antaneen toimintaan, kuten valitettavan herkästi saattaa tapahtua.
Hyvä esimerkki tästä voisi olla sellainen, että jos esimerkiksi lasta viittilöi pyöräilemään suojatielle, saattaa lapsen huomio kohdistua vain tietä antaneeseen autoon ja hän unohtaa kokonaan varmistaa, aikooko myös vastakkaisesta suunnasta lähestyvä väistää häntä.
Jos vastaantulevan ajoneuvon kuljettajan ajatukset tai katse harhailevat samanaikaisesti muualla kuin ajamisessa, saattavat onnettomuuden ainekset olla kasassa.
Huomaavaisuuden osoittamisessa, niin tärkeää kuin se onkin, tarvitaan hyvää tilannetajua ja monien asioiden huomioon ottamista.
Vaihtoehtoisia tapoja
Oman väistämisvelvollisuuden noudattamiseen tai huomaavaisuuden osoittamiseen tietyssä paikassa ja tilanteessa voi olla useita eri keinoja, joista osa on hyviä ja osa taas ei.
Esimerkiksi pysähdyttäessä suojatien eteen tiellä, jossa samaan ajosuuntaan on useita kaistoja, kannattaa pysähtyminen tehdä jo noin parikymmentä metriä ennen suojatietä. Näin ei peitetä viereistä kaistaa ajavan näkyvyyttä suojatielle ja rakenneta tarpeetonta giljotiinia. Valitettavan usein näkee tilanteita, joissa suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo ohitetaan pysähtymättä, vaikka laki tähän velvoittaakin.
Toinen hyvä esimerkki on toiminta moottoritiellä ajettaessa, kun mukaan moottoritien liikennevirtaan on liittymässä jokin toinen ajoneuvo.
Turvaväli
Kunnon turvavälin pitäminen ja oikean nopeuden valinta auttavat lähes tilanteessa kuin tilanteessa helpottaen sekä ennakointia että ennakoitavuutta. Niiden ollessa kohdillaan, kuljettajalle – oli hän sitten itse hyväsydäminen tai hyväsydämisyyden kohteena – jää aikaa havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia, kaikessa rauhassa, muita yllättämättä tai yllättymättä.
Uusimmat
-
05:45
Esa, 32, on ollut asunnoton kahdeksan vuotta – näin hän pysyy hengissä
-
05:39
EU äänestää 35 miljardin avusta Ukrainalle
-
05:29
Ex-presidentti otti vastaan lahjuksia Perussa – nyt napsahti tuomio
-
05:17
Israel iski lähelle sairaalaa Beirutissa – ainakin neljä kuollut ja kymmeniä haavoittunut
-
23:02
Putin ja YK:n Guterres tapaavat Venäjällä
-
22:50
MTV:n Venäjä-asiantuntija: Moldovan äänestystulos on EU:lle karmea epäonnistuminen
-
22:43
Neymarin pitkä piina päättyi vihdoin
-
22:34
Bussin ajautuminen umpikujaan tallentui videolle Helsingissä – jouduttiin hinaamaan pois
-
21:39
103-vuotiaana kuolleelle Suomen viimeiselle sotilaslentäjälle upea kunnianosoitus
-
21:28
Oras Tynkkynen antoi ministeri Mykkäselle tylyn "päättötodistuksen"
-
21:20
Nyrkkeilykohusta liikkui kovia huhuja – mieheksi epäilty ottelija vaihtaa maisemaa
-
21:10
Onko TTK:n kärkikolmikko jo arvattavissa? Tanssiraadilla selkeä mielipide
-
20:56
Patrik Laineesta positiivinen päivitys
-
20:53
Kiekko-Espoolta lisää kovia temppuja SM-liigassa: taas Tapparalle käkättimeen!
-
20:41
Ministerin tehtävät jättävä Kai Mykkänen: Nyt en ole enää puoluepoliittisten kiistojen osapuoli
-
20:30
Ruotsi kieltämässä Suomessa vielä lailliset serkusavioliitot – suomalainen Sara harhautettiin avioon lomamatkalla
-
20:26
Red Bull -pomolta suora mielipide F1-kisan kohutilanteeseen, Kimi Räikkönenkin mainittiin – "Kaikki tietävät säännöt"
-
20:20
Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä
-
20:17
Merivartiosto: Suomenlahdella useita satelliittipaikannuksen häiriötä viime viikolla
-
20:17
Tapparan muuri murtui – kovia kokenut Santeri Virtanen, 25, säväyttää nyt Liigassa
-
Lataa lisää