Lentomatkustaja, tiedätkö oikeutesi? Näistä kaikista voi vaatia korvauksia

Jos lentosi myöhästyi reilusti tai peruttiin jopa kokonaan, voit olla oikeutettu korvauksiin. Moni matkustaja ei kuitenkaan tiedä vakiokorvauksien olemassaolosta.

Mikäli sinulta evätään pääsy lentokoneeseen ylibuukkaustilanteessa, lento myöhästyy yli kolme tuntia tai perutaan, sinulla voi olla oikeus saada korvauksia 250–600 euron edestä.

Summa määräytyy lennon pituudesta ja määränpäästä riippuen. EU:n sisäisestä lennosta voi saada maksimissaan 400 euroa ja EU:n ulkopuolelle suuntautuvasta lennosta 600 euroa. Huomaa, että korvausta voidaan pienentää, mikäli lentoyhtiö on tarjonnut sinulle aikataulultaan vastaavaa lentoa.

Korvaukset jäävät kokonaan saamatta tilanteessa, jossa lento perutaan poikkeuksellisten olosuhteiden, kuten huonon sään takia. Korvauksia ei saa myöskään tilanteessa, jossa sinulle on ilmoitettu lennon peruuttamisesta kaksi viikkoa ennen lähtöpäivää tai sinulle tarjottiin vaihtoehtoista lentoa, jonka reitti ja aikataulu olivat vastaavat kuin alkuperäisellä lennolla.

Korvauksista voi joutua riitelemään

Korvauksia halajava voi joutua riitelemään oikeudestaan korvauksiin, sillä "poikkeukselliset olosuhteet" ei ole yksiselitteinen termi. Kuluttajariitalautakunnan toimistosihteeri Miko Halla-aho sanoo, että lentoyhtiöt laittavat myöhästymiset helposti teknisen vian piikkiin.

– He sanovat, että kyseessä oli tekninen vika, jota ei pystytty etukäteen arvioimaan. Sillä perusteella ei sitten makseta korvauksia, koska ongelma ei käytännössä ollut heidät hallinnassaan.

90 prosenttia Kuluttajariitalautakunnalle tulevista lentokorvauskiistoista ratkeaa kuitenkin sovintoon.

– Välillä pyydetään luopumaan valituksesta, koska katsotaan, että olosuhteet olivat sellaiset, että lentokonetta ei voitu korjata ajoissa. Joskus osapuolten välille myös tulee sovinto ennen meidän päätöstämme. Viimeinen vaihtoehto on se, että asiassa tehdään päätös. Tällöin yleensä suositellaan hyvitystä lennon viivästymisestä.

Hae korvausta näin

Kun haet korvausta, sinun on toimitettava lentoyhtiölle EU:n lentomatkustajan oikeuksia koskeva lomake. Muista ottaa itsellesi kopio.

Jos vastausta ei kuulu tai haluat valittaa päätöksestä, voit valittaa sen EU-maan kansalliseen valvontaelimeen, jossa tapaus sattui. Mikäli tapaus sattui EU:n ulkopuolella, mutta lentoyhtiö on eurooppalainen, voit valittaa siihen EU-maahan, jossa lennon määräpaikka sijaitsee.

Tarvittavat lomakkeet löydät Europa.eu-sivustolta.

Jos matkatavarat katoavat

Lentomatkustajalla on oikeus lentoyhtiön maksamaan korvaukseen, jos matkatavarat viivästyvät, katoavat tai vahingoittuvat. Korvauksen enimmäismäärä on noin 1 220 euroa.

Viivästys

Matkatavarat ovat viivästyneet, jos ne eivät saavu samalla lennolla kanssasi. Täytä tällöin välittömästi lentoaseman saapumisaulassa PIR-lomake ja pyydä kopio itsellesi. Jos viivästys tapahtuu menomatkalla, voit vaatia lentoyhtiöltä korvausta välttämättömistä hankinnoista, kuten hygieniatuotteista ja vaatetuksesta, joilla selviät odotuksen ajan matkakohteessa.

Katoaminen

Matkatavarat katsotaan kadonneeksi, jos niitä ei kuulu 21 vuorokauden kuluessa lennon saapumisesta. Tee kadonneista matkatavaroista korvausvaatimus lentoyhtiölle. Liitä korvausvaatimukseen PIR-lomake, luettelo matkalaukun sisällöstä ja jokaisen tuotteen arvosta sekä hankinta-ajankohdasta.

Lentoyhtiöllä on oikeus vaatia sinulta näyttöä kadonneiden tuotteiden arvosta kuittien muodossa. Jos kuitteja ei ole saatavilla, pyri luettelossasi näyttämään ostoajankohta ja ostohinta. Ota huomioon, että et tule saamaan käytetyistä tavaroista hankintahinnan tai uuden tuotteen hinnan mukaista korvausta, vaan saamasi käyttöhyöty ja käytetyn tavaran arvonalennus huomioidaan korvauksessa.

Vahingoittuminen

Lentoyhtiö on vastuussa, jos kirjattu matkatavara vahingoittuu, katoaa tai tuhoutuu matkatavaran ollessa sen huostassa. Jos et tee vahinkoilmoitusta heti saatuasi laukun hallintaasi, sinun voi olla lähes mahdotonta osoittaa vahingon aiheutuneen matkalaukun ollessa lentoyhtiön hallussa. Lentoyhtiö ei ole vastuussa, jos matkatavaran vika, laatu tai huonolaatuisuus on syynä vahinkoon.

PIR-lomakkeen lisäksi on tehtävä vahinkoa koskeva kirjallinen ilmoitus lentoyhtiölle. Tee kirjallinen ilmoitus heti huomattuasi vahingon tai viimeistään seitsemän päivän kuluessa tavaran vastaanottamisesta, koska muuten menetät oikeutesi saada korvausta.

Epäselvässä riitatilanteessa voit ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Lue myös:

    Uusimmat