Selkeät, kapulakielettömät sosiaalisten medioiden käyttöehdot eivät herättäneet innostusta palveluiden tarjoajissa.
Nuorten suosimat Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp sekä Youtube saivat osakseen kritiikkiä epäselvistä toimintaperiaatekirjauksistaan brittiläiseltä lapsiasiainvaltuutetulta, Anne Longfieldiltä. Asiaa auttaakseen Longfield yksinkertaisti lakitoimisto Schillingsin kanssa kyseisten sosiaalisten medioiden käyttöehdot yhdelle sivulle. Käyttöehtojen kirkastaminen oli seurausta raportille, jossa todettiin useimpien lasten olevan tietämättömiä siitä, mihin kaikkeen he suostuvat sosiaalisen median tilin luodessaan.
Esimerkiksi Instagramin 17-sivuiset käyttöehdot ovat saaneet arvostelua osakseen, mutta Howar Kennedy –lakiyhtiön edustajan, Robert Landsin, mukaan sääntöjen lyhentäminen voi jopa sotkea asioita.
– Käyttöehdot ovat monesta syystä pitkiä. Tarkoitus ei ole hämmentää ihmisiä – päinvastoin. Joskus monimutkaisten asioiden selittäminen vaatii paljon kirjaimia, Kennedy kertoo BBC:lle.
"Tehty niin selväksi ja kapulakielettömäksi kuin mahdollista"
Instagramin mukaan selvennetyissä säännöissä oli lukuisia epätarkkuuksia. Sen mukaan on väärin antaa ymmärtää, että Instagram jakaisi nuorten henkilökohtaisia asioita, tilien sisältöä tai yhteydenpitoa koskevaa tietoja. Kuvienjakopalvelu myös kieltää osoittavansa nuorille käyttäjilleen mainoksia ilman näiden lupaa.
